Optimerad förvaring och yta för matlagning och umgänge - Se Siri Barjes nya lantliga kök på Södermalm

När den välkända kocken, matstylisten och influencern Siri Barje valde sitt drömkök var matlagning, yta för att umgås och förvaring i allra största fokus. Nu visar Siri upp sitt nya Marbodal-kök och ger 5 enkla tips på hur du får ordning i skafferiet.

Utöver vegetarisk matlagning är stil och inredning något som också intresserar Siri. När hon flyttade in med sin familj i en trea på Södermalm kände hon dock att det saknades ett stort kök med utrymme för hennes behov som kock och för att kunna rymma många. Därför tog Siri hjälp av Marbodal och formade ett kök helt efter sitt eget behov.

Valet föll på Marbodals Svanenmärkta kök Fagerö i kulören Tall, som kommer från den naturinspirerade färgkollektionen Jordnära. Fotograf: Mia Borgelin

Viktigt för Siri och hennes familj var att skapa ett socialt kök där alla fick plats, med mycket utrymme för förvaring och yta för matlagning. Även att det var lättstädat var en viktig faktor för familjen, då Siri spenderar så mycket tid åt sin passion och för att det ska kunna vara en social miljö. Familjens nya kök visar på vikten av kökets multifunktionella roll idag. Ett kök som passar både för att umgås, vara kreativ och laga mat i, ger en enklare och mer rofylld vardag.

Siris kök är både praktiskt, socialt och trivsamt. Det finns möjlighet för både matlagning och för att hela familjen ska kunna umgås i köket.
Fotograf: Mia Borgelin

Att plocka in naturen i köket är en av höstens stora trender och det speglas även i Siris nya kök. Kulören Tall är Marbodals populäraste ur färgkollektionen Jordnära. För att få in en gammaldags lantlig känsla valde Siri ett hörnskafferi med glasdörrar, dels för att optimera utrymmet och förvaringen, dels för att få överblick och njuta av råvarorna hon jobbar med till vardags.

Fotograf: Mia Borgelin

Den väl nyttjade ytan i Siris kök är central när man är i många i familjen. Förvaringen lika så, med små barn i hemmet blir det lätt stökigt och många saker framme. Därför var förvaringen extra viktig för Siri men utan att behöva tumma på designen. Med de spröjsade glasluckorna som pryder hörnskafferiet blir förvaringen både praktisk och dekorativ.

5 tips för att få ordning i skafferiet

1. Byt ut plastförpackningar och använd glasburkar istället. Det blir både snyggare och ger bättre överblick över dina ingredienser och råvaror. Ett tips är även att sätta etiketter med namn på innehållet.
  2. Ha olika lådor för olika saker så att det blir enkelt att hitta. Exempelvis kan du ha en låda för endast köksmaskiner, en för kryddor och en för burkar.
  3. Kategorisera och samla ihop olika varor såsom pasta, kryddor och torrvaror.
  4. Spara på gamla glasflaskor och glasburkar som du kan diska och återanvända.
  5. Se till att hålla rent och torrt i lådor och skåp. Att regelbundet städa med bikarbonat och ättika gör susen.