Byråkrati och pappersarbete hindrar småföretag att växa

En småföretagare i Sverige lägger en dryg arbetsvecka, drygt 44 timmar i månaden på administration och ekonomi. Nästan hälften av småföretagen i tillväxtfas upplever att administrationen hindrar deras tillväxt och utveckling. Och det är framför allt juridiska frågeställningar och myndighetskontakter som upplevs som de största hindren. Det visar en färsk telefonundersökning om hinder för tillväxt som Marginalen Bank gjort bland 1000 slumpvis utvalda småföretagare.

-  Det är väldigt tydligt i undersökningen att för varje nyanställd så ökar den administrativa bördan för företagaren. Tillväxten kostar i form av ökad arbetstid och mindre fokus på kärnverksamheten, säger Anders Karlström informationschef på Marginalen Bank.

Småföretagare är som bekant ett arbetsamt släkte. Marginalens undersökning visar att nästan två av tre (64 procent) arbetar mer än 40 timmar i veckan och att 17 procent har en arbetsvecka som överstiger 60 timmar. Det är framför allt i tillväxtbolagen som arbetsinsatserna är så omfattande viket delvis beror på att de tvingas lägga mest tid på ekonomi och administration. 42 procent av dem upplever att detta arbete bromsar företagets utveckling.

Det finns även regionala skillnader. De norrländska företagarna arbetar mest och administrerar minst. Hela 71 procent har en arbetstid som överstiger 40 timmar samtidigt som de lägger 37 timmar i månaden på administration. Minst arbetar de västsvenska företagen där 62 procent arbetar mer än 40 timmar, medan de skånska småföretagen administrerar mest med 48 timmar i månaden. Stockholmsföretagarna hamnar i mitten. 63 procent arbetar mer än 40 timmar en genomsnittlig vecka och man lägger cirka 44 timmar i månaden på administration.

-  Sverige behöver företag som kan och vill växa. Vår undersökning visar att de småföretagare som verkligen tar steget och expanderar sin verksamhet också är de mest optimistiska inför framtiden. Därför är det frustrerande att de upp­lever att den stora mängden pappersarbete och byråkrati hindrar deras utveckling och tillväxt, säger Anders Karlström.

I undersökningen listades 13 olika typer av administrativa arbetsuppgifter. Före­tagarna fick bedöma vilka av dessa som i störst utsträckning begränsar deras ut­veckling och tillväxt. De fem mest problematiska områdena/arbetsuppgifterna är:

1. Juridik, d v s lagar, regler och olika avtal

2. Myndighetskontakter, t ex kommunen och Skatteverket

3. Bokslut och deklaration

4. Hantering av skatter och moms

5. Kvitton, bokföring och redovisning

Av Sveriges samtliga privata företag så är cirka 93 procent småföretag (0-9 anställda). Av dessa bedömer cirka 70 procent att de är väletablerade eller under avveckling medan endast 24 procent svarar att de är i tillväxtfas.

Fakta om undersökningen:

1 000 småföretagare intervjuades under perioden 2-16 september 2011 på telefon om deras syn på ut­veckling och tillväxt. Det urval av småföretagare som användes i undersökningen beställdes av SCB och var slumpmässigt och riksrepresentativt. Endast AB, HB/KB och enskilda firmor med 0-9 anställ­da (utöver företagaren själv) ingick i urvalet. Det fanns också en nedre omsättningsgräns för att und­vika passiva företag och renodlade hobbyföretag. Analysföretaget Argument AB ansvarade för under­sökningen och telefonintervjuerna genomfördes av PFM Research AB.

För frågor kontakta Anders Karlström på anders.karlstrom@marginalen.se, 070-735 36 77 alt.

Charlotte Strandberg vVD på charlotte.Strandberg@marginalen.se, 070-211 45 60

Marginalen Bank är en ny bank på den svenska marknaden som erbjuder bland annat privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster. Banken, som ingår i Marginalen Group (koncernen), bildades i augusti 2010 genom att Finans AB Marginalen gick samman med systerbolaget Bank2 (förvärvades 2008) och delar av Citibanks svenska konsumentbank som förvärvades under 2010. I Marginalen Group ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen grundades ursprungligen 1979 och har cirka 330 medarbetare i Stockholm, Borås, Gävle, Kalix, Hudiksvall, Härnösand, Åre och Söderhamn samt i Nederländerna, Lettland och Litauen. För mer information om företaget se www.marginalen.se.