RUT blir kvar!

Regeringen har presenterat sitt budgetförslag inför 2016 och det glädjer oss iallafall väldigt få av våra kunder påverkas negativt. Endast 0,8% av RUT-köparna påverkas enligt regeringsstatistik. RUT-avdraget har varit med och skapat många nya arbetstillfällen hos oss!

RUT-avdraget är fortsatt 50% men taket sänks till 25 000kr/person/år för de under 65.

Så hur mycket räcker 25 000krper år hos Maries Puts & Städ?

Räkneexempel vid singel inkomsthushåll :

Kan man kan köpa hemstädsabonnemang hos Maries Puts & Städ med städning varje vecka av en bostad upp till 90kvm eller varannan vecka upp till 185kvm vid fullt RUT-utnyttjande om 25 000kr/år.

Vid två inkomsthushåll:

Kan man kan köpa hemstädsabonnemang hos Maries Puts & Städ med städning varje vecka upp till 200kvm eller upp till 370kvm varannan vecka vid fullt RUT-utnyttjande om 25 000kr/år.

Sedan är det självklart positivt att de över 65år fått behålla taket på 50000kr. Ungefär 30% av våra kunder är pensionärer och det är en växande grupp köpare av RUT-tjänster hos oss.

Det som vi verkligen tycker är tråkigt att Regeringen vill begränsa är att RUT endast ska vara bastjänster inom städning, där de vill ta bort RUT om man använder ”Avancerad”-utrustning. Vi på Maries Puts & Städ tror att tekniska hjälpmedel & innovation kan driva städbranschen framåt för att skapa effektivare och mer miljövänlig städning och att begränsa denna möjlighet att är steg i felriktning från regeringen!