Markem-Imaje höjer hastigheten med nya SmartDate® X60 för termotransfermärkning

Markem-Imaje, en marknadsledande global tillverkare av märkningslösningar, har lanserat sin nya termotransferskrivare SmartDate X60. Med ett långlivat skrivhuvud för höga hastigheter, möter SmartDate X60 behovet hos de mest krävande produktionsmiljöerna med extrema hastigheter och stora volymer.

SmartDate X60 kombinerar en hög utskriftshastighet med tillförlitligheten hos den beprövade SmartDate-serien, som bevisat sin effektivitet på tusentals förpackningslinjer över hela världen. SmartDate X60 kan skriva på förpackningslinjer i hastigheter upp till 1 000 mm/s med full 300 dpi upplösning. Andy Gray, produktchef för Markem-Imajes termotransferserie säger vidare att: "Med helt hartsbaserade färgband kan SmartDate X60 skriva i upp till 600 mm per sekund. Det är mycket snabbt för skarpa koder som inte nöts bort. Vi överträffar kundernas förväntningar genom att flytta fram gränserna för vad som är möjligt inom termotransfertekniken. Tack vare våra framsteg med SmartDate X60 blir termotransfertekniken nu ett attraktivt alternativ i situationer där den inte var aktuell tidigare."

SmartDate X60 uppfyller helt kraven inom livsmedelsindustrin, bland annat för bröd, bakverk, kakor, pasta, choklad, konfektyr och sötsaker. Markem-Imaje utvecklade SmartDate X60 enligt kraven från kunder som t. ex. Angel Juan Perez, underhållschef vid industriproduktionen för bageriet La Flor Burgalesa i Spanien. Han säger att “Små, individuella förpackningar är en viktig del av vår produktion. De här produktionslinjerna körs med mycket höga hastigheter, vilket gör att även skrivarna måste fungera lika snabbt.

Angel Juan Perez resonerar som många andra kunder när han säger att "förbrukningsvarorna utgör en betydande post i våra totala produktionskostnader. För oss är optimeringen ett viktigt argument". Det är av den anledningen som den nya  SmartDate X60 minimerar avfallet och säkrar mer upptid på förpackningslinjen.  Ett färgband på 1100 meter som standard, garanterar upp till 20% mer utskrifter per rulle, minskar avfallet med 20% och minskar antalet avbrott för byten. Nya funktioner för färgbandsbesparing minskar förbrukningen med 20% utan märkbar påverkan på utskriftskvaliteten.

Andy Gray tillägger: "Vi har integrerat en avkänningsfunktion för detektering av felaktiga skrivpunkter som gör att kunden online kan justera utskriften undan de döda punkterna. Inget produktionsavbrott eller byte av skrivhuvud. Utskriften justeras enkelt direkt i SmartDate X60-skrivarens gränssnitt, utan krav på extern dator." Funktionerna för energibesparing reducerar energiförbrukningen med upp till 50%.

"SmartDate X60 är mycket mer än en avancerad produkt, tillägger Andy Gray. När en kund väljer en SmartDate-skrivare, får han samtidigt en oöverträffad 18 månaders garanti och en unik möjlighet att säkra utrustningen i hela 60 månader för bara runt 1 euro per dag. Vi är de enda inom vår industri som erbjuder en sådan skyddsnivå. Vi garanterar våra nya skrivhuvud till den grad att vi byter ut det kostnadsfritt, under det första året eller upp till 60 kilometers bandlängd, om så bara en punkt är felaktig." Andy Gray tillägger också att Markem-Imaje har underlättat installationen av SmartDate X60 hos kunderna: "Vi har förenklat hela processen, från installation till underhåll. Flertalet reservdelar är kompatibla med tidigare modeller, t. ex. SmartDate 5 och SmartDate X40. Vi har tänkt igenom kundernas behov i förväg, och gjort det enkelt att övergå från en tidigare SmartDate-modell till vår senaste teknologi."

SmartDate X60 är utvecklad för att maximera prestanda och reducera de totala kostnaderna på lång sikt. Därigenom visar SmartDate X60 prov på Markem-Imajes åtagande till sina kunders produktionslinjer och finansiella resultat.