Pressmeddelande -

East Sweden Convention Bureau – vi lockar kongresser från hela världen och stärker Östergötlands besöksnäring

Bildtext: Projektägarna i East Sweden Convention Bureau fr v. Johan Rustan, Arenabolaget i Linköping, Susanne Fredriksson, Östsvenska turistrådet, Elin Brozén, Marknadsbolaget och Stefan Papangelis, Upplev Norrköping

Nu växlar vi upp samarbetet kring besöksnäringen i Östergötland och Fjärde Storstadsregionen och sjösätter en gemensam funktion för att ta till vara mötespotentialen i regionen. En Convention Bureau jobbar utan vinstintressen med att via regionens mötesägare såsom universitet, myndigheter och annan offentlig verksamhet locka kongresser från hela världen till vår region. Tillsammans med besöksnäringen i form av hotell, besöksmål, handel, teknikföretag och aktivitetsföretag kan vi nu kraftsamla för att sätta vår region på den internationella möteskartan. För kommunerna och regionen handlar det om att skapa fler arbetstillfällen och få större skatteintäkter, samt att kongressanläggningar fylls.

-        Vi räknar med att vi har ungefär 2000 personer i regionen som ingår i olika typer av internationella nätverk, där kongresser ordnas runtom i världen, potentialen är stor bara sett till dessa personer, säger Stefan Papangelis, VD, Upplev Norrköping AB

-        Näringen i regionen står bakom den här satsningen och har visat ett stort engagemang, de står verkligen på tå med färdiga erbjudanden, säger Johan Rustan, VD, Arenabolaget i Linköping AB

Affärsturism har potentialen att vara en basnäring i Östergötland. Convention Bureaun är en gemensam satsning som i sin geografiska täckning är Sverigeunik. Här blir kommungränserna ointressanta, fokus ligger istället på vad städerna Norrköping och Linköping gemensamt kan erbjuda, ett lyckat arbete ger effekter i hela regionen.

-        Regionens profilområden och starka produkter i form av attraktiva mötesarenor, möjlighet till fritid, framstående forskningsområden och vårt logistiska läge är givetvis fördelar som vi kommer att paketera i införsäljningen av mötesregionen. Ett starkt varumärke som vi också kommer att dra nytta av är Sverige som besöksnation, säger Elin Brozén, VD, Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen AB

Vill du veta mer? Kontakta gärna:

Susanne Fredriksson, chef, Östsvenska turistrådet, 0709-587262

Stefan Papangelis, VD, Upplev Norrköping AB, 011-15 50 25

Johan Rustan, VD Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 40

Elin Brozén, VD, Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen AB, 0705-264209

Vad är en convention bureau?

”En convention bureau är en icke-vinstdrivande organisation som med hjälp av internationella och nationella möten och evenemang bidrar till utvecklingen/marknadsföringen av en ort/region. En Convention Bureaus uppgift är att, med hjälp av en långsiktig, väl utvecklad och väl förankrad, mötes- och eventstrategi, utgöra en viktig partner för kommuner, landsting, universitet/högskolor och andra myndigheter i deras långsiktiga arbete med att utveckla sin verksamhet och destinationen som helhet.” (MPI:s definition)