Östgötska marknadsförare slåss om hönan Agda

Torsdagen den 11 mars är årets höjdpunkt för alla marknadsförare i Fjärde Storstadsregionen. Då är det dags för Agda-galan där Årets Marknadsförare i Fjärde Storstadsregionen utses. I år fyller galan 25 år samtidigt som Marknadsföreningen i Östergötland firar 60 år, så det blir ett evenemang utöver det vanliga.

Vi har utvidgat tävlingen till att innefatta fler tävlingskategorier än tidigare och sammanlagt har vi fått in omkring 50 tävlingsbidrag i år, vilket är rekord. Dessutom håller bidragen en mycket hög nivå, vilket är ett tecken på att vi har många kreativa hjärnor i vår region, säger Lisa Everhill, ordförande i MARÖ- Marknadsföreningen i Östergötland.

De nominerade till Årets Marknadsförare i Fjärde Storstadsregionen är:

- Norrköpings Symfoniorkester tillsammans med Komplus Kommunikationsbyrå

- Östgöta Mjölk tillsammans med Olai & Lindgren Reklambyrå

- Vård och omsorgscollege tillsammans med Kreativ Kraft

Vinnaren i huvudklassen tar hem en statyett designad av linköpingskonstnären Stina Opitz och går sedan vidare i den nationella tävlingen ”Årets Marknadsförare”

– De tre byråerna som är nominerade i år har aldrig tidigare varit med och tävlat i Agda, vilket känns extra roligt, säger Lisa.

Utöver Årets Marknadsförare delas priser ut i ytterligare fem kategorier; Agda Annons, Agda Webb, Agda Event, samt de två nya kategorierna Agda DR och Agda Design. Juryn som utser ”Årets Marknadsförare i Fjärde Stostadsregionen” består av branschprofiler såväl i regionen som utanför. Bland annat ingår författaren, reklambyråprofilen och guldäggsvinnaren Bo Bergström, NT och Correns vd Lennart Forss, Regionmarknadsbolagets vd Elin Brozén, kommunikationskonsulten Björn Borg samt juryordförande och fd ordförande i MARÖ, Joanna Sjölander.

Dubbelt jubileum

Årets Agda-gala, som hålls på Strandgatan 2 i Linköping, kommer att få lite extra guldkant eftersom den firar 25 år. Dessutom firar MARÖ – Marknadsföreningen i Östergötland 60 år.

– Vi har gjort en extra satsning i år och det kommer garanterat att bli en gala utöver det vanliga, bland annat har vi några hemliga gäster. Men mer än så tänker jag inte avslöja, säger Lisa.

För mer information:

Lisa Everhill, ordförande MARÖ: 070-234 93 84

• marknadsföring
  • kommunikationstävling
  • reklam

MARÖ - Marknadsföreningen i Östergötland - är ett nätverk för alla som har ett aktivt intrese för marknadsföring. Föreningen erbjuder sina medlemmar kompetensutveckling och är ett forum för affärsmässigt och socialt nätverkande. MARÖ är knuten till Sveriges Marknadsförbund och ingår därmed i ett landsomfattande nätverk för marknadsförare, kreatörer och kommnikatörer. www.marknadsforeningen.info