MiG gästades av Mariella Delgado, kommunikationsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.

Mariella berättade kort om sin uppväxt i Peru, i 11 miljonerstaden Lima. Mariella utbildade sig till inredningsarkitekt, arbetade några år inom design tills hon träffade kärleken i göteborgaren som också lockade henne till Sverige och Göteborg.
Att lära sig det svenska språket var högsta fokus. Mariella inledde ganska snabbt en ny studieinriktning, då hon började på Handelshögskolan i Göteborg och utbildade sig till civilekonom.
Mariella blev erbjuden arbete på Volvo sedan man uppmärksammat hennes examensarbete där Volvo var uppdragsgivare. Nu nästan 22 år senare kan Mariella titta tillbaka på en karriär inom Volvo som heter duga. Flertalet år i Latinamerika och nu sist innan hon tog över tjänsten som kommunikationsdirektör på Volvo Personvagnar i Sverige var hon stationerad på Volvo i Prag som vd.
Mariella berättade om Volvos miljöarbete som startade redan på 70-talet men konstaterade att man varit dålig på att kommunicera ut detta. Därav, kanske kampanjen, "Gröna siffror" som nu går att beskåda i TV-reklamen. Mariella berättade också hur lågkonjunkturen påverkar marknadsföringsbudgeten på 200 miljoner kronor per år. Mer taktisk marknadsföring baserad på återförsäljarstöd blir allt viktigare.
Mariellas "nya kollega", Michael Persson, global marknadsdirektör på Volvo AB och Mariella har mycket att diskutera och samarbeta kring de gemensamma kärnvärden Volvo står för såväl på den nordiska som globala marknaden.
Huruvida vd´n och britten Stephen Odell på Ford har för avsikt att sälja varumärket Volvo personbilar fick vi givetvis inget svar på men Mariella har svårt att se några tillräckligt finansstarka företag i branschen som skulle kunna gå till avslut.

Mer information på www.mig.se

• mig