Transparens i yrkesrollen i reklambyråvärlden.

Förändringarna i samhället är omvälvande på många sätt. Teknikutvecklingen har påverkat i stort sett allt och allas möjlighet att agera i omvärlden.
Inte minst har teknikutvecklingen påverkat reklambyråvärlden både i form av användande och som en bidragande del i en yrkesrollsförskjutning.

Gustav Martner, CEO på CP+B Europé hade nog inte en tanke på att han skulle bli en klart lysande stjärna på den globala reklambyråhimlen. Att han över huvud taget skulle komma att arbeta på en reklambyrå och ha en så hett efterfrågad kunskap i kombination med en kreativ hjärna var nog inte heller något han kunde föreställa sig eller ens drömma om i sin tidiga ungdom.

Har yrkesrollerna generellt, i övrigt förändrats nämnvärt i reklambranschen?

Med stor risk att betraktas som ”ickevetande tyckare” så anser jag ändå att det mesta ser ut som förut. Inte sällan alltför homogena grupperingar.

Däremot har byråns kund och fram för allt kundens kund förändrats och därmed sin livsstil ganska radikalt. Genom sitt engagemang och aktivt deltagande i den officiella kommunikationen är de också starkt bidragande till varumärkesförflyttningar.

Vi vet att den upplyste konsumenten av i dag kräver äkthet och lätt genomskådar dess motsats. Låtsasspel kan förgöra ett varumärke på nolltid. Med nya krav och tekniken till hjälp skapar konsumenten sin egen världsbild och den kommunikatör som lyckas skapa en delaktighet och ta en plats där ökar också sina förutsättningar att med förtroende skapa en strategisk plattform.

Du tar inte en plats längre, du blir tilldelad en plats om du förtjänar den.

Reklambyråsekretess och affärshemligheter i all ära men för strategisk framgång borde inte ökad öppenhet och en reflekterande attityd till omvärlden bidra mer?

Den som kan se sig själv som en del i en historisk och global bubbla där allt snurrar på, korsbefruktas och där generositet är en förutsättning för att få, tror jag har goda förutsättningarna att vara med när nästa tåg går.
När min kunds, kund ställer annorlunda krav på min kund eller när globala förflyttningar är närmare inpå knuten än jag anat. Då bör man ha varit vaket reflekterande en bra stund för att skrida till verket och förtjänat att få göra sin röst hörd . Och inte minst agera!

Är det en ynnest, få förunnat?

Eller handlar det bara om att vara engagerad utanför sin egen box. Att förstå samband?
Att också förstå att det som händer i övriga världen med strider om rent vatten, olja, vapen, miljö och demokratisering och inte minst urbanisering i världen påverkar oss i Sverige.
Och kommunikationsbranschen!

Jag tror på transparenta sinnen som inte låser sig i cementerade yrkesroller och attityder utan öppet blickar framåt, åt sidan och en smula bakåt, långt bak i tiden.

Vd, Marknadsföreningen i Göteborg

.

• Göteborg

MiG, Marknadsföreningen i Göteborg är din väg till kontakter, nya kunskaper och större framgång. På seminarier, frukostar och luncher får du bättre koll på åt vilket håll vindarna rör sig inom marknadsföring och näringslivet i Göteborg.

Våra träffar är mycket träffande.

Se vårt programutbud på www.mig.se så kanske kan vi locka dig att bli medlem i MiG till nytta och nöje för dig och ditt företag.