Första kollektionen utan frigolit

Älskad och hatad, frigoliten/cellplasten har sedan sin lansering på 1940-talet varit ett förpackningsmaterial som använts för att minimera transportskador på produkter. Ett uppdrag som den gör väldigt bra.

Men, frigolit är en plastprodukt och ofta används så kallad jungfruplast vilket avser helt nyproducerad plast helt utan återvunnet innehåll. Dessutom, som vi vet, smular frigolit gärna sönder, sprider sig i vår natur och våra vattendrag.

Vi på Markslöjd är därför extra glada över att vår höstkollektion 2020, vår/sommar-kollektionen 2021* och helt nya Living-sortimentet kommer förpackad helt utan frigolit. Men vi stannar inte där, våra mål är högt satta och vi strävar efter att till 2023 så ska 70%** av vårt sortiment förpackas helt utan frigolit.

Det här ställer höga krav på oss som varumärke att hitta nya, innovativa lösningar för att produkten ska komma fram hel och ren. Men en utmaning vi mer än gärna tar oss an.

Tillsammans hjälps vi åt för att minska användandet och produktionen av onödig plast.

*Exklusive de 2 kristallkronorna i vårkollektionen 2021

**Produkter med frigolit redan ute i handeln kommer inte justeras utan detta avser nya kollektioner, nya beställningar från och med 2021 och exkluderar vårt sortiment av kristallkronor som idag saknar lämpligt substitut för att skydda i transport.

• inredning
  • markslöjd

Markslöjd är ett av Nordeuropas ledande belysningsföretag och hos oss hittar du massor med taklampor, golvlampor, vägglampor och mycket mer belysning för hela hemmet.

Vi på Markslöjd har tillverkat belysning sedan 1963. Vi skulle vilja påstå att det gör oss proffs på lampor och inredning. Så när du köper en bordslampa, taklampa eller vägglampa från oss på Markslöjd kan du lita på att du får något som är snyggt båda tänt och släkt.

Hos oss på Markslöjd handlar du tryggt via Klarna Bank och våra beställningar skickar med PostNord med en leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Du har även alltid fria returer om du skulle ändra dig.

Ganska praktiskt, eller hur. Så vi hoppas att vi får hjälpa dig att hitta din nya taklampa, badrumslampa, utelampa eller bordslampa.

För ett hem är inte fulländat förrän du tänder rätt lampa. Den från Markslöjd.