Svenska Rallyt – en succé för Team Märsta Förenade

Inför säsongen 2018 så satsade Märsta Förenade på att synas tillsammans med Johan Holmberg Motorsport. Prioriterat var SM och Svenska Rallyt 2018.
2 SM-deltävlingar är nu avklarade och framför allt Svenska Rallyt som blev en succé!

-Märsta Förenade har en historik av att stötta Johan Holmberg som gjort mycket bra ifrån sig under tidigare år. Berättar Niclas Larsered, Kommunikations- och Marknadsansvarig på Märsta Förenade.

- När Johan kom för att prata 2018, så föreslog jag att vi skulle göra en gemensam storsatsning med fokus på Svenska Rallyt. Jag har tidigare haft stora satsningar på just Svenska Rallyt, genom tidigare uppdrag, så jag vet hur mycket samhörighet det bygger om man gör detta rätt.

Märsta Förenade hade 32 supportrar ute i Värmlandsskogarna, och det blev en succé.

Varför är detta viktigt för Märsta Förenade?

- Det viktigaste värdeordet för oss är ”Tillsammans”, och genom att vi var 32st engagerade supportrar i skogen för att heja på Johan Holmberg så visar vi på att vi verkligen satsar på gemensamt engagemang.

Hur gick det för Johan?

Svenska Rallyt startar på torsdagen med en ”Shake down” följt av en superspecial-sträcka på Färjestads travbana. Och Johan, med kartläsaren Christoffer Bäck, lyckades med att placera sig på en hedrande 21:a plats i klassen WRC2.

Fredag 16/2

Under fredagen, som var första dagen med full tävling, så rullade det på riktigt bra med topplaceringar på 12-15. Man ska ha klart för sig att de nu tävlar mot stora team med betydligt större budget än vad Johan har. Sedan hann Johan inte testa bilen mer än någon mil före första SM-tävlingen i Vännäs, som egentligen blev första testet två veckor före Svenska Rallyt. En SM-tävling som de slutade 4:a i.

Så att placera sig som 12-15 med det motstånd som finns på Svenska Rallyt är riktigt bra!

Under SS6 på fredagskvällen så åkte Johan av och ut i den djupa snön.

- Jag försökte att sikta mellan några träd, men något låg under snön och skickade oss rakt in i ett träd med vänster flygel och framhjul. Berättar Johan.

-Det kom säkert 20 man från ingen stans och innan vi hann reagera, så var vi på vägen igen, men vänster framhjul var helt obrukbart och vi hade inget val annat än att ställa oss och meka i skogen. Tack och lov, så hade vi styrstag och lite annat med oss. Så efter ca 30 min så var vi igång igen.

- I backspegeln så skulle det varit bäst att bryta sträckan och starta om igen på lördagsmorgonen, men det fanns inte på världskartan när alla var där och hejade. Fortsätter Johan. – Och det var det värt, för när vi kom till depån i Torsby fanns mat och alla 32 supportrar väntade! HELT underbart!

Tyvärr gjorde det att Märsta-teamet nu åkte ner till en 28:e plats.

Lördag 17/2

Lördagen bjöd på sitt bästa väder och endast någon enstaka minusgrad. Inte som Svenska Rallyt brukar vara med -25 till 30 grader. En fantastisk dag väntade helt enkelt.
Fantastiskt blev det även för Johan som plockade placering efter placering och lördagen avslutades med Superspecial återigen på Färjestads travbana.

Som bäst tog han en 10:e plats på SS10 Hagfors där även hela Märsta-gänget väntade i skidbacken. Det resulterade i dagens längsta hopp på 32 meter!

- Vi hade dock lite otur med en bromsskiva som exploderade på en av sträckorna före Vargåsen under eftermiddagen. Vi blev tvungna att spräcka skivan helt och trycka in en bit av skivan i oket, för att fortsättningsvis få bromsverkan på de andra tre hjulen. Dock så blev det svårt att hantera högerkurvor när bromsarna på ena bakhjulet inte fungerade som de skulle.

Märsta Förenades varselgula jackor syntes på tre platser under lördagen, Hagfors skidbacke, Vargåsen målet, och Färjestad travbana.

Trots mekaniska problem slutade Johan och Christoffer på 21:a plats efter lördagen.

Söndag 18/2

Söndagen bjöd åter på fantastiskt väder och Torsby sprint som första sträcka. Denna avklarades med bravur, endast 8,3 sekunder bakom ledaren, Japanska Katsuta!

Åter visar Johan prov på körning i världsklass och plockar placering efter placering med en 12:e plats som bäst under dagen.

Summerat så blev det en 21:a plats, och då inräknat den tid som styrstaget tog i skogen under fredagen.

- Om man räknar bort de 30 minuter som mekandet i skogen tog, så hade vi slutat på en 11:e plats, så farten finns. Summerar Johan och fortsätter – Men det är ingen idé att ”gråta över spilld mjölk”. Nu ser vi fram emot nästa SM-tävling i Östersund till helgen 23-25/2.

SM i Östersund

SM-tävlingen i Östersund blev även den lyckad med en 5:e plats och Johan och Christoffer ligger nu på en 5:e plats totalt i klassen.

Se våra kortfilmer från dagarna på Svenska rallyt:

• Motorsport

• märsta förenade