Märsta Förenade satsar på cykel

Märsta Förenade Åkeriföretag AB är stolta över att presentera Cykelloppet VELOTHON Stockholm som en ny samarbetspartner.

Vår vision är att vara ett sunt val i skapandet av det framtida samhället och vi har som uttalad ambition att öka respekten mellan cyklister och tung lastbilstrafik.

– Vi har en utmaning i att bygga förståelse mellan lastbilschaufförer och cyklister. Ingen av oss två partner vill behöva se fler olyckor på grund av bristande kunskap och respekt. Kan vi göra något för allas säkerhet genom kunskap så har vi lyckats. Vi arbetar målmedvetet med hållbarhet och miljö och att just satsa på cykel är därmed ett naturligt steg för oss, säger kommunikationsanvarig Niclas Larsered på Märsta Förenade.

Märsta Förenade anser att cykelns roll i samhället är oersättlig och i många lägen även är en väsentlig beståndsdel för att få Märsta Förenades dagliga verksamhet att rulla på.

- Cykeln är en naturlig del av vår trafikmiljö. Cykeln kan inte ersätta våra transporter, men är mycket väl en kanal för att transportera personen bakom ratten till sin lastbil eller maskin. Sedan är det en mycket bra motionsform som passar de flesta, inte minst viktigt i vår bransch som bygger på att man sitter still på sin arbetsplats. Vi verkar även i naturen och cykeln kan ta oss ut i den. Cykeln är en form av symbol för ett välmående samhälle, säger Niclas Larsered.
Märsta Förenade Åkeriföretag har sedan 1943 varit med och byggt Stockholm och sysselsätter idag cirka 500 personer fördelat över 450 enheter.

- Vi har expanderat kraftigt de senaste åren och passerar nu 800 miljoner i omsättning. Det har vi gjort genom att alltid ha kundorienterade lösningar och även genom att hitta nya marknader utanför närområdet ”Märsta”. Idag verkar drygt 50% av våra enheter på södra sidan av Stockholm, och därför är det extra roligt att hitta samarbeten just i dessa regioner. En förutsättning är att vi syns här vilket vi gör bland annat gör genom VELOTHON Stockholm och vårt säljkontor i Slagsta, berättar Mikael Andersson, VD på Märsta Förenade.

I ett ytterligare led i att fortsätta bygga på en dialog mellan Märsta Förenade och cyklister så håller företaget en kampanj under namnet ”Rulla med Märsta”. Kampanjen innebär att Märsta Förenade kommer att finnas representerade på VELOTHON Stockholm med ett eget lag samt kommer att ha en publik-och deltagaryta längs med den 160 km långa cykelbanan som går igenom Nynäshamn. I vår depå i Nynäshamn kommer det att bjudas på både god stämning och extra energi. - Alla är välkomna, hälsar Niclas och Märsta Förenade.

- Att vi inleder ett samarbete med Märsta Förenade känns som ett mycket naturligt steg i vår satsning att vara ett så säkert lopp som möjligt. Vi erbjuder våra cyklister att cykla på en 60 eller 160 km lång bana den 10 september och denna dagen är vägarna avstängda vilket innebär att varken personbilar eller lastbilar kommer att vistas på samma vägar som våra deltagare. Detta är en dag om året som vi kan erbjuda denna möjlighet, men om vi kan vara en bidragande aktör tillsammans med Märsta Förenade till att göra vägarna säkrare även de resterande 364 dagarna på året så ligger det precis i linje med hur vi vill arbeta både nu och i ett längre perspektiv, säger Fredrik Kessiakoff, tävlingsledare för VELOTHON Stockholm.

• Stockholm

Märsta Förenade är en samanslutning av 63 ägarföretag/åkerier och startade 1943.
Vi arbetar för att vara ett sunt val i skapandet av det framtida samhället.
Genom våra transporter av bergmassor och jord, så är vi det självklara valet vid alla större infrastrukturprojekt i mälardalsregionen. Vi har varit del av alla stora tunnelprojekt i regionen de senaste 10 åren.

Idag är det drygt 450 enheter och drygt 500 personer som arbetar genom oss.
Under verksamhetsåret 2015/2016 passerade Märsta Förenade 600 miljoner i omsättning och har nu dubblat omsättningen under de senaste 4 åren.

Geografiskt arbetar Märsta Förenade från Gävle i norr till Nyköping i söder, men tar uppdrag både längre norr- och söder ut. Västerut arbetar vi normalt till och förbi Örebro.