Mikael Andersson slutar som VD på Märsta Förenade.

Märsta Förenade har haft en fantastisk utveckling
Mikael Andersson började som VD på Märsta Förenade 2012 och under dessa år har bolaget vuxit från 350 miljoner till 1 miljard i omsättning. ”En organisk utvecklingsresa som alla på företaget kan vara enormt stolta över.” säger Mikael Andersson
Märsta Förenade har ökat antalet kunduppdrag från ca 25.000 uppdrag per år till idag drygt 75.000st. Antalet enheter har ökat från drygt 220 enheter till idag närmare 600st.
Mikael fortsätter: ”Den stora tillväxten har gjort att Märsta Förenade är ett helt annat bolag idag än för 8 år sedan. Vi har blivit ett av Sveriges största åkerier och är idag en koncern. Detta kräver nu fokus på digitalisering, interna processer, hållbarhet och en tydlig struktur, och att också förvalta och bygga trygghet kring bolagets kunder och omsättning. Ett gediget arbete som måste säkerställas innan nästa resa in i framtiden kan påbörjas.”

Framtiden då för Mikael Andersson i hans egna ord: ”När jag nu lämnar Märsta Förenade så vill jag in i ett nytt utmanande VD uppdrag, utöver det kommer jag att fortsätta att arbeta i styrelser där jag kan bidra.”

Mats Trysefjord ny VD.
Mats har varit vice VD under en längre period och går nu in som VD till dess att rekryteringen av ny VD är klar. Mats har arbetat i Märsta Förenade i över 20 år och känner både kunder & medarbetare väl.

Styrelseordförande Jan Olson (bilden):
”Mikael har alltid varit en engagerad ledare med genuint intresse för alla delar av vår verksamhet. Han har inte heller varit rädd för att med stor energi driva olika frågor.
Det kommer bli en stor utmaning att hitta ny VD för Märsta Förenade, och detta arbete har redan påbörjats. Vi önskar självklart Mikael lycka till med hans kommande uppdrag och utmaningar.
Mats Trysefjord känner vårt bolag väl och kommer att fungera utmärkt i rollen som VD i detta skede.”

• Entreprenadfrågor, maskiner

• Gävleborg

Märsta Förenade är en sammanslutning av 70 ägarföretag/åkerier och startade 1943.
Vi arbetar för att vara ett sunt val i skapandet av det framtida samhället.
Genom våra transporter av bergmassor och jord, så är vi det självklara valet vid alla större infrastrukturprojekt i Mälardalsregionen. Vi har varit del av alla stora tunnelprojekt i regionen de senaste 10 åren.

Idag är det närmare 600 enheter och drygt 650 personer som arbetar genom oss.
Under verksamhetsåret 2018/2019 passerade Märsta Förenade 996 miljoner i omsättning och har nu dubblat omsättningen under de senaste 4 åren.

Geografiskt arbetar Märsta Förenade över hela Mälardalsregionen.

Våra kontor finns i Rosersberg, Slagsta, Västerbytorp (Rosersberg) och Vedyxa (Uppsala) samt en bergtäkt i Gladö kvarn (Huddinge).

Läser du detta i mobilen via en länk från LinkedIn eller andra sidor som komprimerar innehållet, så är det bäst att besöka vårt pressrum via länken nedan.