Foto: Årets Kock

Stort intresse för tävlingsmatlagning från kvinnliga kockar

Nyligen presenterade det kvinnliga kocknätverket TakeOver, tillsammans med Martin & Servera och Årets Kock, ett nytt initiativ för att inspirera kvinnor att delta i gastronomiska tävlingar. Mer än tjugo personer har redan anmält sig till den första coachingen.

- Att så många redan anmält sig till Martin & Serveras coachinginitiativ är väldigt kul att höra. Att stötta och dela med sig av kunskap är en nyckel både för att få fler kvinnor att tävla, men också för att driva gastronomin och hela branschen framåt, säger Andreas Stenberg, VD Årets Kock.

Inbjudan gick ut för några veckor sedan och intresset har visat sig vara stort. Tanken är att deltagarna i denna digitala coachning ska få med sig information, tips och inspiration från andra kockar som tävlat. Deltagarna kommer att coachas av rutinerade tävlingskockarna Jimmi Eriksson och Martin Moses, samt av representanter från Årets Kock, Martin & Servera och det kvinnliga kocknätverket TakeOver.

Antalet anmälda till det första coachningstillfället den 15 mars är redan 21 personer.

- Det är verkligen positivt att många vill veta mer. Om vi ska lyckas skapa en mer jämställd restaurangbransch behövs fler tjejer i tävlingsköken, säger Kristina Ossmark, kommunikationsdirektör på Martin & Servera.