Martinsons visar spets och bredd på Nordbygg

Unik position efter mer än 6 000 genomförda projekt

De framsteg som skett inom det industriella träbyggandet sedan början av 1990-talet matchas endast av ett fåtal andra branscher. Martinsons har hela tiden funnits i frontlinjen och kommer i slutet på mars delta vid branschmässan Nordbygg för att dela med sig av erfarenheterna från mer än 6 000 genomförda projekt.

– Våra referensobjekt understryker vår långa erfarenhet och visar på ett bra sätt den höga kompetens som finns inom företaget, säger Mikael Lindberg, vd för både Martinsons Byggsystem och Träbroar.

Bland de många referensobjekten finns en rad pionjärprojekt som flyttat fram positionerna för det moderna träbyggandet. Bland nydanande projekt märks flera som antingen varit Sveriges första eller största. Två exempel på det förstnämnda är de åtta våningar höga passivhusen i trä i kvarteret Portvakten och parkeringshuset i kvarteret Ekorren i Skellefteå. Den 230 meter långa gång- och cykelbron vid Strömpilen i Umeå och Sveriges största innebandyhall i Varberg är två av flera projekt som satt rekord i kraft av sin storlek.

– Förutom att bostäderna, hallarna och broarna är av hög kvalitet så visar de även på ett tydligt sätt vad som är möjligt att bygga i trä och att det är bästa materialvalet i många fall. För oss råder inget tvivel om att trä är ett fantastiskt byggmaterial och en naturlig del av byggbranschens framtid.

Martinsons monter på Nordbygg kommer möjligen att föra tankarna till något ett väldigt stort barn kunde ha byggt. Allt är uppbyggt av enorma klossar som liknar de som kan hittas på vilken förskola som helst, men här handlar det om byggteknik i den högre skolan. Klossarna symboliserar Martinsons prefabricerade byggelement.

– Vår industriella byggprocess har förfinats under snart tjugo år och genom tusentals projekt. Våra processer är mycket effektiva och rationella och det är ingen slump att beställare som är intresserade av träbyggande med bevisat hög kvalitet vänder sig till oss.

Nordbygg är skandinaviens största och viktigaste byggmässa. I år är mässan rekordstor, med över 850 utställare som visar produkter och tjänster för bygg- och fastighetsbranschen. Martinsons kommer att finnas i monter C17:20.

• trähusindustri