Snabbt montage av Örkelljungas första höga trähus

Örkelljungas första sexvåningshus i trä står klart och tar emot sina första hyresgäster inom kort. Huset som rymmer 24 lägenheter byggs av Martinsons och Åsbo Hus. Byggprocessen, som baseras på prefabricerade och industriellt tillverkande byggdelar i trä, har tillsammans med rationellt montage gjort att arbetet varit mycket tidseffektivt.

- Som i tidigare projekt så har vi arbetat med det klättrande montagesystemet Extoler, där även väderskydd ingår. Det ger hög säkerhet för de som jobbar, samtidigt som vi får korta byggtider och garanterat torra byggförhållanden, berättar Thomas Staflund, säljledare för bostäder hos Martinsons.

Tiden som montagesystemet fanns vid huset i Örkelljunga var endast 70 arbetsdagar. Under den tiden restes väggar och tak. Efter att Extolern plockats ned har arbeten med exempelvis balkonger och hissar tagit vid. Byggdelarna till huset, som beställts av det kommunala fastighetsbolaget Örkelljungabostäder, har tillverkats i Åsbo Hus och Martinsons fabriker.

- Den höga prefabriceringsgraden hos byggdelarna är en viktig fördel för våra beställare. För de som kommer att bo i husen så tycker jag att det generellt är en bättre känsla att bo i trähus. Jämfört med betonghus är det som om ett trähus är övervåningen och betonghuset är källaren. Trä är mjukare och absorberar luft och ljud på ett sätt som ger huset en mänsklig och varm miljö, berättar Mats Olsson, vd, Åsbo Hus.

Intresset för huset har varit stort och då huset visades upp vid mässan Leva 2009 tog cirka 1000 Örkelljungabor chansen att besöka bygget.

Thomas Staflund, säljledare bostäder

e-post: thomas.staflund@martinsons.se

Mats Olsson, vd

Åsbo Hus

e-post: mats@asbohus.se

• trähus
  • thomas staflund
  • träbroar

• Skellefteå

Som en av Sveriges ledande träförädlingsindustrier har Martinsons utvecklat produkter som har skapat ett ökande intresse för trä som byggnadsmaterial. Det handlar om allt ifrån sågade trävaror och limträ, till träbroar och byggsystem i trä för hallar och flerbostadshus. Genom att ta tillvara råvaran från de norrländska skogarnas kretslopp har Martinsons dessutom fått en viktig roll inom byggandet av det moderna, hållbara samhället. Som en naturlig del av framtiden.