Trä ett självklart val i Marbella

Martinsons Träbroar fortsätter arbetet med att göra lyxiga strandpromenaden i Marbella lättframkomlig. Det senaste projektet är ett gångdäck i trä utanför exklusiva Ocean Club, en beach club där både lyx och champagne flödar.

Gångdäcket utanför Ocean Club sträcker sig totalt 137 meter och tack vare hög prefabriceringsgrad i fabrik kunde det monteras på under två veckor. Invigningen skedde i slutet av maj och på plats fanns bland annat borgmästarinnan Ángeles Muñoz, som också är den som tagit initiativet till strandpromenadens förbättringar.

– De är fantastiskt nöjda med det arbete som gjorts och det visar sig framförallt genom att vi hela tiden får förnyat förtroende och nya projekt, säger Mikael Andersson, Martinsons projektsamordnare på plats i Marbella.

Det nya gångdäcket ligger i direkt anslutning till ett annat, 187 meter långt, gångdäck som Martinsons byggde tidigare i våras. Och de 140 000 invånarna i Marbella (en siffra som mångdubblas under sommarmånaderna) har från och med nu en lättframkomlig strandpromenad hela vägen från Puerto Banus till Ocean Club. En strandpromenad som kommer att hålla en lång tid framöver.

– Chassidelarna har en livslängd på 40 år och slitbanan i impregnerad nordisk fura ovanpå har valts för att vara extra tåligt mot den starka solen och tuffa miljön som lätt torkar ut träet, säger Stefan Sundqvist, försäljningschef på Martinsons Träbroar.

Men just utanför Ocean Club lär det inte finnas någon risk för torka med tanke på mängden champagne som flödar.

– Ocean Club är ett av världens bäst säljande champagneställen. Vi hörde att de ibland använder särskilda champagneglasögon för att de sprutar så mycket skumpa och funderade ett tag på om vi skulle behöva jobba i regnställ så att vi inte blev dränkta. Men det har gått bra utan, säger Stefan Sundqvist.

Video från gångdäcket:

Stefan Sundqvist