MaskinExpo rekordbokar och trotsar konjunkturen

Med ett halvår kvar har 320 företag bokat plats på MaskinExpo som etablerat sig som Nordens största maskinmässa. Siffran är rekordhög, bokningstakten går emot de rådande konjunkturvarningarna och slår alla tidigare år.

När bokningen öppnade 22 oktober var det många som ville vara med och hugga på de bästa montrarna. Av de 320 företag som bokat är 26 företag  med på mässan för första gången och ett tiotal "gamla" utställare bokar större monter än de hade i år.

- Det här kan vara en följd av årets rekordmässa, säger företagets VD Kie Wirenholt. "MaskinExpo 2008 slog alla tidigare rekord och vi ökade till 480 utställare och 28 042 besökare".

En som storsatsar på MaskinExpo 2009 är Roland Netterlind, VD i bergsprängarnas intresseorganisation BEF. BEF har reserverat ett helt område speciellt för intressenter inom bergindustrin. 7 000 kvadratmeter vid entrén i mässans västra hörn där det visas produkter inom bergbranschen från företag som Sandvik, LIFA, Atlas Copco, PEAL, och Orica.

Roland Netterlind och BEF satsar på eget område för att en gång för alla få bergbranschen samlad.

- Vi vill göra det lättare för besökare att hitta oss, bidra till kompetensutvecklingen i branschen och attrahera unga människor till en intressant bransch.

Utöver olika evenemang på mässan vill BEF bjuda in skolor som utställare och besökare samt visa att branschen erbjuder ett fritt och bra jobb med många möjligheter.

- Bergbranschen ska synliggöras på en årlig samling, säger Roland Netterlind.

- Att branschsamlingen förläggs till MaskinExpo var självklart då det är den klart ledande mässan i Norden. Vi har följt mässans utveckling på Barkarby och fått positivt gensvar från både utställare och besökare. På MaskinExpo ser vi en möjlighet att skapa den mötesplats bergsbranschen saknat i Sverige.

MaskinExpo är Nordens största maskinmässa och arrangeras med MaskinLeverantörerna som främsta samarbetspartner. Det är en ren fackmässa med inriktning entreprenadmaskiner, tillbehör, redskap, vägunderhåll, grönytemaskiner, transportbilar, lantbruk och bergsbruk. Årets mässa lockade 480 utställare och 28042 besökare. Nästa MaskinExpo äger rum 14-16 maj 2009 på Barkarby Flygfält i Stockholm.

För mer informatioN

Carina Tegelberg, Marknadschef MaskinExpo Sweden AB,  018-29 28 27

Roland Netterlind, VD BEF,  08-36 36 14 .

• Företagsinformation