Entreprenörerna är mäktigast i kroppsterapibranschen

Entreprenörerna hamnar i topp när Massage & Kroppsvård, Sveriges största branschmagasin för terapeuter, för första gången presenterar de 50 mäktigaste personerna inom svensk kroppsterapi.
På den nypublicerade listan syns ägare till snabbt expanderande friskvårdsföretag som Kicki-Wallje Lund, vd för Wellnet, Jörgen Petterson, vd för Friskvårdskuponger och Leif Bremark, ägare av Bokadirekt.

Förklaringen till entreprenörernas dominans på listan ligger i att kroppsvårdsbranschen under de senaste 15 åren (1993-2007) ökat med hela 1,371 procent. Antalet företag inom segmentet har under samma period gått från 885 till 12,138. Tillväxten har också resulterat i att fler investerare och donatorer fått upp ögonen för möjligheter inom branschen. I sammanhanget märks bland annat Barbro Osher som tillsammans med sin man bidragit med 50 miljoner kronor till forskning inom integrativ medicin.

Bland företagarna på listan utmärker sig utbildarna som en stor yrkesgrupp. Entreprenören Hans Axelson, ägare av Axelsons Gymnastiska Institut som idag är Europas största skola för utbildning av terapeuter, finns med, liksom en lång rad ägare av nystartade skolor. I samma kategori nämns Anders Mattson-Coll, rektor för Naprapatskolan som i dagsläget är Europas enda naprapatskola.

- Lite i smyg har kroppsterapibranschen vuxit väldigt kraftigt det senaste åren. Listan lyfter fram de personer som lyckats bäst fram till idag men många flerentreprenörerär på gång. Allt fler, både individer och företag, inser betydelsen av att hålla sig och de sina friska och vitala", säger Rolf Elmström, chefredaktör för Massage & Kroppsvård.

Maktlistan har sammanställts av tidningens redaktion och bygger på medarbetarnas samlade erfarenheter, intervjuer med företagsledare i branschen och tidningens läsare.

Maktlistan och statistik om kroppsvårdsbranschen går att ladda ner från www.mok.se/press

• Ekonomi

Hans Hansson Julin