Årets Pelargon - här är favoriterna

Årets Pelargon - här är favoriterna

Årets Pelargon startade 2007 och här har den utvalda juryn genom åren lyft fram flera intressanta och odlingsvärda sorter som därmed kommit till konsumenternas glädje

Denna serie med favoriterna har konsumenterna valt ut. Unika läckra och lättodlade som många av oss önskar plantera i våra krukor och balkonglådor varje år.

2007 - Stjärnpelargon, serien ´Fireworks´ i flera olika lysande färger.

En grupp stjärnpelargoner. Bladen är ljust gröna med en markant, bred zonring. Blommorna har på de flesta smala kronblad, är stjärnformade, lite rufsigt spretiga. Flera läckra färger allt från svalt vitt över aprikos och lavendel till eldigt scharlakansrött. Färgen i blomman skiftar, gör den levande och charmerande.

2009 - Dekorativpelargon i tre olika sorter.
´A Happy Thought´, Såg dagens ljus 1877. Så gammal – och så både levande, trendig och modern. Bladen är vackra som blommor. De är mjuka och mörkgröna och har ett gult fjärilsmönster innanför en diffus, brun zonmarkering. På smäckra stänglar över bladen sitter enkla, karminröda blommor i klasar. En gamling som sprider glädje.

´Pink Happy Thought´ Romantik och en lycklig tanke i skön förening. En pelargon vi kanske odlar mest för de vackra bladens skull, men de rosa, skimrande blommorna i luftiga klasar bidrar till den verkliga skönhetsupplevelsen. De är enkla och har som de ursprungliga pelargonsorterna tunna, skira kronblad, två uppåtriktade, tre nedåt.

´Wilhelm Languth´, Minns du farmors glasveranda med sitt överdåd av pelargoner? De med friskt gröna, något silverskimrande blad med ojämnt målade, crèmevita, mjukt tandade kanter lockade till smekning, som gav handen doft.Ceriserosa knoppar, som slog ut till ljuvliga, orangeröda blommor med korallinslag. Sorten odlas än!

2010 - Äggskalspelargon i två olika sorter.
´Avenida Mosaic Red´ Blommornas spännande mönster för tanken till äggen från en exotisk fågel. Kronbladen är spräckliga i rosa och rött. Mycket oregelbundna prickar, fläckar, stänk och streck gör alla blommorna unika. Titta nära! Njut!

Kraftig och robust växt, mellangröna blad med en bred, distinkt, mörkbrun zonmarkering.

´Avenida Mosaic Purple´Blommorna ser lika sköra och fragila ut som fågelägg, man hanterar dem instinktivt varsamt. De är sagolikt vackert och oregelbundet mönstrade, rosa med purpurfärgade prickar, fläckar, stänk och streck. Ingen blomma är den andra lika, vilket gör växten spännande och annorlunda. Ser skör ut men är tålig.

2013 - Den synnerligen mörkröda ´Velvet Red´

Allt är nytt! Ny sort, ny färg, ny upplevelse! En så djupt sammetsröd pelargon har du aldrig tidigare sett. Den är som en drottnings sammetsdräkt. Bladen är mörkgröna med purpuranstrykning och om växten står soligt blir bladskaft och stjälkar nästan svarta. Ensamma eller ihop med vitt och grönt – oslagbart.

2014 - tvåfärgade sorten ´Moonlight Kathy 13´
Växtsättet är pelargonvanligt, upprätt, förgrenat, kraftigt. Plantan är traditionell, tät, buskig, kompakt. Men blommorna! De är något utöver det vanliga. De är underbart söta, enkla, tvåfärgade. Innerst är de vita, därutanför målade djupt ceriserosa för att övergå i ljust rosa, nästan vitt. En fin kontrast till de purpurtonade, mörka bladen.

Premiären för dessa favoriter sker under Nordiska Trädgårdar 2015. Därefter kan fråga efter dem i butiken där du köper dina prydnadsväxter.

Vi ger dig naturlig inspiration och en levande inredning. Genom
54 Trädgårdsmästare som odlar prydnadsväxter i Skåne och Blekinge bidrar Mäster
Grön med växterna du njuter av, både inne och ute. I vårt nätverk arbetar vi
för att distribuera växter till våra kunder och ge inspiration till de svenska
konsumenterna. Våra växter finns på gardencenters, hos blomstergrossister, i
dagligvaruhandeln samt planterade i den offentlig miljön i hela Sverige. Vi
sätter kvalitet i första rummet och då menar vi både plantans kvalitet,
estetisk kvalitet, leveranskvalitet och den odlingskvalitet vi erhåller genom
en resurssmart certifierad odling.

www.mastergron.se

Patrik Vilsmyr

Presskontakt MarknadsMästare 042-251320

Krukväxter - trädgårdsmästarens hantverk - vår stolthet, din glädje

Vi ger dig naturlig inspiration och en levande inredning.

Med 23 Trädgårdsmästare i 30 trädgårdar i Skåne och Blekinge som odlar prydnadsväxter, bidrar Mäster Grön med växterna du njuter av, både inne och ute.