Vinnare av Guldaxet 2018 och pris för Årets utställare på Mat för Livet-mässan

Hans & Gretas Glutenfria Bröd AB fick två utmärkelser på Mat för Livet-mässan som nyligen ägde rum på Kistamässan i Stockholm, den 16-17 november 2018. Det ena var utmärkelsen Guldaxet som utdelas årligen till någon som verkat i god anda för alla som har celiaki (glutenintolerans) och den andra utmärkelsen, Årets utställare, röstades fram av besökarna.

Mat för livet-mässan är Sveriges största glutenfria mässa där producenter och försäljare av gluten- och laktosfria, liksom mjölkprotein- och sojaproteinfria varor möter en intresserad och insatt målgrupp. Den arrangeras av Stockholms celakiförening som är en del av Svenska Celiakiförbundet. Det är en ypperlig mötesplats för alla som berörs av ämnet.

Denna mässa utvecklas kontinuerligt och i år hade de livemusik, ansiktsmålningar och flera föreläsningar för att passa en bred målgrupp. En av föreläsarna var t.ex Smilla Luuk som har mycket kunskap om celiaki (glutenintolerans) och som delade med sig av sina life hacks. Hit kommer ca 4000 besökare varje år.

Vi är speciellt stolta över att pristagaren av Guldaxet kommer från Söderköping. Nomineringen för Guldaxet löd:Guldaxet 2018 tilldelas ett företag som betyder mycket för många med celiaki. Företagets produkter har funnits med i sortimentet länge, men nya produkter utvecklas ständigt och sortimentet växer. Samtidigt håller kvaliteten en hög nivå. Företaget startades för 20 år sedan, som ett café ute i St Annas Skärgård. De lägger ner kärlek till hantverket och bakar glutenfritt bröd de är stolta över. Guldaxet 2018 går till Hans & Gretas Glutenfria bröd i Söderköping.

• guldaxet 2018
  • hans & gretas glutenfria bröd ab
  • glutenfritt
  • mat för livet

• Stockholm

Vi arbetar för dig som inte tål gluten, laktos, mjölk eller soja och tillsammans är vi idag ca 4000 medlemmar. Föreningen anordnar olika aktiviteter och öppet hus i vår lokal på Sandelsgatan på Gärdet. Vårt största arrangemang är mässan Mat för livet som föreningen startade 1995. Priset Guldaxet instiftades av föreningen 1991 och har hittills delats ut till 29 personer eller företag.

Celiakiföreningen i Stockholms län

Presskontakt Celiakiföreningen i Stockholms län och Mat för livet Stockholm AB 0722 - 20 55 58