MatHem ökar fortsatt mer än index i september

MatHem ökar fortsatt mer än index i september

Trenden att fler människor börjar vänja sig, acceptera och anamma den mer digitala vardagen syns inte minst i e-handeln, där hemleverans av dagligvaror har ökat markant sedan coronapandemin startade. Enligt Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel som publiceras idag, rapporteras en ökning av hemleverans av dagligvaror med 43 procent under september, jämfört med samma månad 2019.

Trenden håller i sig för MatHem
Samma trend visas hos MatHem, vars siffror dock ökat mer än index varje månad sedan april. Under september ökade MatHem med hela 59 procent jämfört med i fjol. Detta innebär den hittills största positiva avvikelsen mot Dagligvaruindex under 2020.

- Under pandemin har MatHems hemleveranser av mat och vardagsprodukter snabbt blivit en viktig del av Sveriges infrastruktur. Vi har ökat våra marknadsandelar varje månad sedan i april, vilket känns fantastiskt i en så speciell tid, säger Johan Lagercrantz, Vd på MatHem.

- Vi har genomfört omfattande investeringsprojekt för att kunna anpassa vår verksamhet till den stora efterfrågan och för att kunder fortsatt ska känna sig trygga i att vända sig till oss för leverans av dagligvaror. Detta fortsätter vi kontinuerligt med, särskilt i denna tid, och vi följer hela tiden med i samhällets utveckling för att kunna anpassa oss snabbt om det behövs. Exempelvis med att erbjuda förtur för äldre personer samt personer i riskgrupp, fortsätter han.

Även oktober har redan nu visat på tillväxt, bland annat med ett nytt orderrekord tidigare i veckan. MatHem står nu väl rustade för november och december som historiskt sett visar på högt tryck på e-handel i samband med Black Friday, Cyber Monday och inte minst julhandeln.