MatHem ruschar inför julhandeln och ser stor ökning i äldre kundgrupper

MatHem ruschar inför julhandeln och ser stor ökning i äldre kundgrupper

E-handeln rustar upp för rekordnivåer inför jul, och så även MatHem. Men enligt Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, som publiceras idag, tilltog ökningen markant redan i november. Index för hemleverans av dagligvaror ökade då med 78,9 procent jämfört med föregående år, medan MatHem ökade med hela 89 procent. Och på grund av de skärpta rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten fortsätter trycket nu att vara högt även inför jul- och nyårshelgerna.

- Det är roligt att se att vi ända in i slutet på året fortsätter att öka mer än index, även om anledningen såklart är tråkig. I den rådande pandemin vill vi kunna hjälpa så många som möjligt att handla inför julhelgerna. Därför släpper vi nu våra leveranstider tre dagar framåt i tiden, något som vi också gjorde i våras under det höga trycket som pandemin genererade då. Det, tillsammans med vår enorma kapacitetsökning under året, har gjort oss väl rustade för julhelgen som kommer, säger Johan Lagercrantz, vd på MatHem.

Att nya kunder upptäckt bekvämligheten i att handla mat online, och blivit hjälpta av tjänsten till följd av coronapandemin, är tydligt när man tittar på året som gått. Under 2020 har MatHem sett en ökning av äldre personer som registrerat sig som kunder och handlat. Cirka 20 procent av de nyregistrerande kunderna som handlat under 2020 är över 60 år, jämfört med i fjol då de uppskattningsvis stod för ca 7 procent.

Även i rapporten Svenskarna och Internet 2020, som publiceras idag, syns att de äldre målgrupperna fått in vanan att använda internet i vardagen och att handla online under pandemin. I rapporten konstateras att 26 procent av pensionärer har e-handlat livsmedel, och hela 10 procent av dessa har gjort det för allra första gången.

- Den ökning av äldre kunder vi har sett beror såklart till stor del på omvärlden och hur vi alla tvingats förhålla oss till den nya verkligheten. Vi är väldigt glada att dessa nya kundgrupper hittar till oss och att vi på så sätt ännu tydligare kan vara en samhällsviktig tjänst. Vi har dessutom en tilltro till att de som upptäcker bekvämligheten i vår tjänst också kommer fortsätta handla hos oss även i framtiden, fortsätter Johan Lagercrantz.