MatHem summerar 2020 – överträffar dagligvaruindex med rekordmässig tillväxt

Idag presenteras helårssiffrorna för Dagligvaruindex 2020 från Svensk Dagligvaruhandel. Siffrorna bekräftar den förväntade tillväxten för marknaden, där index för e-handel med hemleverans landade på 54,9 procents ökning för helåret och 102,8 procents ökning för december. För MatHems del överträffades index för både helåret och december, med en rekordmässig ökning i december på hela 114 procent.

– Vi har haft en otrolig tillväxt under 2020. Att se hur MatHems roll som en hjälp i vardagen för så många människor under pandemin fortsätter växa är enormt motiverande, och jag är mycket stolt över vad vi lyckats genomföra. Under det här året har vi lärt oss att förutsättningarna i en marknad kan förändras extremt snabbt, och vi är ödmjuka inför att vi även framåt behöver fortsätta att bygga företaget på ett sätt som snabbt kan anpassas efter läget och våra kunders förväntningar på oss, säger Johan Lagercrantz, CEO på MatHem.

– Vi beräknar att vår omsättning för 2020 kommer att landa en bra bit över 2 miljarder, vilket är fantastiskt. Vi fortsätter att växa snabbare än marknaden och ta marknadsandelar. Idag ligger vi på ca 37 procents marknadsandel i hela Sverige inom vår nisch. Men med tanke på att vi idag täcker 55 procent av Sveriges hushåll så är marknadsandelen där vi verkar egentligen högre än så, fortsätter han.

MatHem har nu ett spännande 2021 framför sig, med siktet skarpt inställt på den fortsatta tillväxtresan. Tjänsten utvecklas hela tiden med nya digitala gränssnitt och arbetet med etableringen av det nya lagret i Larsboda, Stockholm som öppnar 2022, fortsätter intensivt. Nya spännande samarbeten lanseras, exempelvis med Kronans Apotek, och de samarbeten som redan finns fortsätter med allt högre intensitet.

– Idag innehåller nästan var fjärde order på MatHem en vara från Clas Ohlson, vilket är ett fantastiskt betyg på att den här typen av samarbeten är precis vad kunden vill ha. Vi är därför väldigt förväntansfulla inför att inom kort lansera vårt samarbete med Kronans Apotek kring både apoteksvaror och receptbelagda läkemedel. Vi har även andra spännande överraskningar som kommer under året – med det återkommer vi om, säger Johan Lagercrantz.