Årets mest guldkantade julkasse

Årets mest guldkantade julkasse

Äntligen är årets julklapp båda smart, smarrig och genialisk. Låt friden sprida sig från köket ut till granen under hela julhelgen. Med Monika Ahlbergs julkasse från MatHem - Sveriges bästa matbutik på nätet - sätter du genom ett klick guldkant på julen.

MatHem hjälper dig att fixa julbestyren på ett enkelt och skönt sätt. Årets julkasse på mathem.se är specialkomponerad av TV-kända koksboksförfattaren Monika Ahlberg. Istället för att köa i butiken, klickar du lätt hem matkassen på mathem.se och får julens läckerheter levererade hem till dörren när du själv vill.

Julkassen i år är framför allt till för dig som vill få till det där lilla extra på julbordet. Den innehåller varor och självklart recept till två sortes sill, sju tillbehör, en varmrätt, en efterrätt och två julgodis.
Rätterna fungerar minst lika bra till glöggmingel, eller vilken annan sorts fest som helst under helgerna i december. Kassen är beräknad för åtta personer och kostar 1 490 kr. Längre ned finns två exempel på recept som finns i julkassen.

För mera information, vänligen kontakta Isabel Öhrn, isabel@spoilconcept.se eller tel. 0705 94 02 11

Julkassens innehåll:
Revbensspjäll
Rökt lax på endive med senapsgrädde
Mozzarellabruschetta med granatäpple
Pepparkakor med lingonmousse
Äppelsallad med fänkål och dill
Honungslingon
Stuvad brysselkål
Ägghalvor med räkor
Västerbottensill
Skaldjurssill
Karamelliserad saffransgröt
Formidabel nöt- och fruktchoklad
Underbar wienernougat

Detta behöver du ha hemma:
flingsalt & peppar, olivolja, vit balsamvinäger,
ev. balsamicosirap

PEPPARKAKOR MED LINGONMOUSSE
Recept hämtat ur Monika Ahlbergs julkasse för MatHem
“Pepparkakor med syrlig lingoncréme är perfekt
att servera på glöggfesten eller som tilltugg till
julmiddagen”, säger Monika Ahlberg.

1-2 pkt frysta lingon, tinade
1-2 tsk socker
2 dl Philadelphiaost
1 förp pepparkakor

Söta de tinade lingon med 1-2 tsk socker. Rör om tills sockret har löst sig. Rör ihop lingon med Philadelphiaost, förvara i kyl.
Ställ fram pepparkakorna och lingoncrémen i en skål bredvid och låt gästerna ta för sig eller gör i ordning en bricka med ”färdiga bitar”.

REVBENSSPJÄLL
Recept hämtat ur Monika Ahlbergs julkasse för MatHem
“Jag kan inte vara utan kryddiga och saftiga
revbensspjäll på julafton”, säger Monika Ahlberg.

1 1/2 kg tjocka revbensspjäll
1 dl tamari eller annan soja
1 dl flytande honung
1 dl sweet chilisås
1 bit riven färsk ingefära, ca 8 cm

Vispa ihop marinaden och häll den över köttet.
Lägg in köttet tillsammans med marinaden i en
eller två plastpåsar. Låt marinera i minst tre timmar, helst över natten.
Lägg köttet i en långpanna och stek det på 175° i ca 30-45 minuter tills köttet släpper lätt från benen. Servera varma eller ljumma.

Om MatHem.se
MatHem.se är ett av de ledande e-handelsföretaget som har en komplett matbutik på nätet och erbjuder matleverans hem till dörren med egna kylbilar för att säkerställa obruten kylkedja. MatHem.se är i dag det enda företaget i branschen som kombinerar en komplett livsmedelsbutik på nätet och abonnemang på färdiga matkassar med återkommande innehåll, recept och tillägg av olika varor samt vin. Företaget finns i dag i Stockholm , Uppsala, Malmö, Lund och Helsingborg. MatHem.se blev 2010 utsedd till Sveriges Bästa matbutik på nätet.