Clas Ohlson och MatHem gör succé tillsammans

Clas Ohlson och MatHem gör succé tillsammans

Du mathemmar. Vi fixar julen. Det är budskapet i Clas Ohlsons och MatHems gemensamma julkampanj som gett fantastiska resultat. Idag innehåller var tionde order en vara från Clas Ohlson och försäljningen av Clas Ohlson-varor har ökat med 76 % från oktober till november.

I december förra året investerade Clas Ohlson i MatHem och det tecknades ett avtal om strategiskt samarbete. Nu ett år senare blomstrar samarbetet.

Det är fantastiskt att var tionde kund har en Clas Ohlson-vara i sin varukorg. Det visar att sortiment är relevant och något som våra kunder uppskattar, säger Karolin Kull, grundare och marknadschef på MatHem.se. Tillsammans med våra leverantörer vill vi erbjuda bekvämligheten att varje kund får hem det de behöver vid en passande leveranstid.

Idag finns cirka 1500 Clas Ohlson-varor i MatHems sortiment. Var tionde order innehåller en vara från Clas Ohlson och försäljningen av Clas Ohlson-varor har ökat med 76 % från oktober till november. Bland storsäljarna finns värmeljus, batterier, kronljus, ljusslingor och dörrkransar. Till följd av succén har Clas Ohlson effektiviserat sin process av varutillförsel till MatHem.

– Vi har skapat en flexibel lösning för att komplettera det lager vi har hos MatHem när vi kraftigt breddat utbudet och nu även inkluderar diverse kapitalvaror. Tre Clas Ohlson-butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö fungerar som logistikhubbar där vi plockar och snabbt levererar varor direkt till MatHems centrallager för vidare transport till kunderna, berättar Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.

Den lyckade julkampanjen som marknadsförts i bland annat tv, tidningar och olika digitala medier bygger vidare på MatHems höstkampanj där MatHem bjuder in mottagaren till en MatHem-värld där inga detaljer är för små. Kampanjen har samtidigt en tydlig koppling till Clas Ohlsons eget jultema.

Kampanjen är kopplad till vårt övergripande jultema ”en stressfri jul” där vi vill göra julen så enkel som möjligt för våra kunder, som att här tillsammans med MatHem erbjuda kunden allt man behöver inför julen och få det hemlevererat samma eller följande dag ända fram till dörren, säger Fredrik Uhrbom.

Besök Clas Ohlsons shop-in-shop på MatHem.se här.

MatHem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2017 var över 1 miljard kronor. MatHem grundades av Tomas och Karolin Kull för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst, med det största utbudet av varor som levereras hem till dörren. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. MatHem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kylbilar för leverans till kundernas dörr för att möjliggöra högsta kvalitet och service.

För mer information, kontakta Tomas Kull, VD och grundare MatHem.se. 070-581 12 07