Det här är viktigast när vi handlar mat online

Det här är viktigast när vi handlar mat online

Pris, ett brett sortiment och kvalitet ligger i topp när svenskarna rankar vad som är viktigast när de handlar mat online, visar en ny Sifo-undersökning från Mathem. Vad som prioriteras högst skiljer sig däremot bland de svarande. De yngsta är mest priskänsliga och kvinnor är i högre utsträckning än män intresserade av ett brett sortiment med hög kvalitet. Att leveranserna är i tid är det som svenskarna är nöjdast med.

Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet 2022 uppger drygt en av tio att de handlar mat online.Enligt Svensk Dagligvaruhandels försäljningsbaserade index är det något färre – i genomsnitt 4,4 procent hittills under 2022.

Det som är viktigast när svenskarna näthandlar matvaror är priset, visar Mathems Sifo-undersökning – sex av tio (62%) prioriterar prisnivån. Mest priskänsliga är den yngsta åldersgruppen – åtta av tio (79%) 16-34-åringar lägger störst vikt vid prisnivån. Bland de äldre är de priskänsliga betydligt färre; fem av tio (57%) 35–55-åringar och fyra av tio (43%) 56–79-åringar tycker priset är viktigast.

Näst mest prioriterat är ett brett sortiment (52%) – bland kvinnor är andelen högre (62%) medan endast 40 procent av männen prioriterar sortimentet. Fler kvinnor (58%) än män (40%) tycker även att produkternas kvalitet är viktigt.

Vidare visar undersökningen vad svenskarna är mest nöjda med när de handlar mat online. Flest (79%) är nöjda eller mycket nöjda med att leveranserna anländer i tid. Näst högst rankas produkternas kvalitet där sju av tio (69%) är nöjda eller mycket nöjda, tätt följt av ett brett sortiment (66%). Minst nöjd är man med returprocessen där knappt två av tio (17%) är nöjda eller mycket nöjda, följt av hållbarhetsprofil (31%).

– Det är naturligtvis viktigt för oss att veta vad som är särskilt viktigt för de som handlar mat på nätet om vi ska kunna leverera den bästa köpupplevelsen. Här kan vi ändå konstatera att branschen i stort lever upp till konsumenternas prioriteringar, vilket är glädjande – men också att det finns utvecklingspotential på sina håll. Returprocessen exempelvis, är något vi själva ständigt jobbar på att förbättras inom. Eftersom det är så smidigt att handla mat online måste det självklart vara lika smidigt att returnera varor, säger Johan Gertell, sälj och marknadsdirektör på Mathem.

Från undersökningen:

Vad av följande är viktigast för dig när du handlar mat och andra dagligvaror online?

Priserna: 62%
    Ett brett sortiment: 52%
    Produkterna/kvalitén: 48%
    Leveransen kommer i tid: 44%
    Smidig navigering: 24%
    Orderprocessen: 23%
    Servicen vid leverans: 17%
    Kundservicen: 14%
    Hållbarhetsprofilen (socialt och miljö): 9%
    Integriteten och säkerheten: 8%
    Snygg hemsida/app: 5%
    Returprocessen: 2%

Om undersökningen
    Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 1-4 april 2022. Totalt intervjuades 1079 personer i åldern 16-79 år. Av dessa handlar 307 det mesta av sin mat- och dagligvaror på nätet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, fyra logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.