Mathem Express nu tillgängligt i hela Stockholms innerstad.

Kavall blir Mathem Express - nu tillgängligt i hela Stockholms innerstad

Från och med idag klär Kavall om helt till Mathem Express, och i och med det finns nu Mathem Express tillgängligt för snabba leveranser av dagligvaror i hela Stockholms innerstad. Med Mathem Express kan kunder beställa och få sin mat hemlevererad inom 30 minuter - ett bekvämt komplement till storhandlingen.

Mathems förvärv av Kavall tillkännagavs i mars, och redan nu är sammanslagningen under Mathem Express varumärke alltså på plats. Från och med idag är det möjligt att beställa hem Mathem Express till hela Stockholms innerstad. Kunder, som tidigare handlat på Kavall, blir från och med idag hänvisade till att istället registrera sig på Mathem, där de får kostnadsfria leveranser med Mathem Express under hela juni.

I samband med sammanslagningen har sortimentet på Mathem Express och Kavall harmoniserats mot varandra, vilket innebär ett ännu bredare sortiment för kunder som tidigare handlat på Kavall. Sortimentet motsvarar en välsorterad närbutik och priserna ligger i linje med Mathems ordinarie tjänst, vilket även innebär lägre än Kavalls tidigare priser.

– När vi lanserade Mathem Express på Södermalm för ett år sedan var planen att expandera till andra delar av Stockholms innerstad. Därför känns det fantastiskt roligt att äntligen vara här. Kombinationen av våra båda tjänster har dessutom inneburit att vi har kunnat ta tillvara på det bästa av de båda tjänsterna, vilket resulterat i ett ännu starkare kunderbjudande för Mathem Express, säger Johan Gertell, sälj- och marknadsdirektör på Mathem.

– Vi tror stenhårt på marknaden för snabba leveranser, det är en riktig framtidsmarknad. Allt det vi tidigare byggt upp inom ramen för Kavall blir nu tillsammans med Mathems erfarenhet, resurser och kompetens en riktig fullträff för alla kunder, säger John Tengberg, grundare och vd på Kavall.

Mathem Express finns alltså numera i tre så kallade “light stores” i Stockholms innerstad, en på Södermalm (där Mathem huserat sedan tidigare), en i Vasastan och en på Kungsholmen. Här tar Mathem Express medarbetare emot beställningar, plockar och packar kunders ordrar, innan de omedelbart levereras till kunderna med Mathems egna, hållbara transportfordon - en elcykel på antingen fyra eller två hjul beroende på storleken på beställningen.

– Mathem Express är ett fantastiskt sätt att kompletteringshandla på om du bor i Stockholms innerstad, men fungerar självklart lika bra för att klicka hem hela veckohandlingen. Du slipper gå till butiken och köa, och får istället snabbt och lätt hem din beställning så att du kan välja att lägga din tid på något roligare. Att transporterna dessutom är hållbara gör det verkligen till en tjänst som går hem hos de flesta kunder, säger Johan Gertell.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, tre logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.