Mathem behåller förstaplatsen hos leverantörerna 2021

Mathem behåller förstaplatsen hos leverantörerna 2021

I en årlig utvärdering genomförd av Gradient Benchmark jämförs sju e-handelsaktörer inom dagligvaror, och i årets utvärdering får Mathem toppbetyg i 19 av 20 kategorier. Det innebär att Mathem behåller förstaplatsen från föregående år, när över 60 av landets ledande leverantörer får poängsätta inom områden som rör bland annat affärsmässighet och nytänkande.

Undersökningen har genomförts sedan 2015 och i år utvärderas Mathem tillsammans med sju andra e-handelsaktörer inom dagligvaror. I de kategorier där Mathem kammar hem högst poäng är i frågor som rör professionalism, kompetens och kunskap. En ny fråga för i år berör samarbetet under coronapandemin, och även här rankas Mathem högst.

- Att vi får så höga omdömen från våra leverantörer är såklart ett viktigt kvitto för oss på Mathem att vi arbetar på rätt sätt. Att vi har ett bra samarbete med våra leverantörer är direkt avgörande för att vår verksamhet ska fungera, och för att vi ska kunna leverera hög kvalitet till våra kunder, och därför är det alltjämt ett prioriterat fråga för oss. Så vi är jättestolta över det här resultatet, säger Julia Lindberg, inköps- och sortimentsdirektör på Mathem.

Ett utvecklingsområde som utvärderingen visar är Mathems hållbarhetsarbete, där man rankas på en tredjeplats av de sju utvärderade aktörerna.

- Mathem har alltid haft fokus på hållbarhet, men däremot har vi inte tidigare arbetat strategiskt med de här viktiga frågorna. Nu har vi i vår nya hållbarhetsvision satt upp ambitiösa hållbarhetsmål för vår egen verksamhet och vårt sortiment, som att exempelvis fördubbla försäljningen av våra växtbaserade produkter till år 2023. Men vi kravställer även våra leverantörer. Vi är nämligen övertygade om att vägen framåt är att samarbeta kring till exempel hållbara transporter och livsmedelsproduktion för att uppnå en verklig skillnad, fortsätter Julia Lindberg, inköps- och sortimentsdirektör på Mathem.

Tidigare i höst presenterade Mathem sin hållbarhetsvision, som vilar på FN Agenda 2030 för hållbar utveckling och Sveriges arbete med agendan. Man meddelade då målet att hela den egna verksamheten ska bli klimatneutral redan under 2022, och att dessutom uppnå netto noll i utsläpp till 2030.

Om Gradient Benchmark
Gradient Benchmark är en del av Gradient-gruppen som utvecklar och levererar B2B benchmarkinganalyser för Norden största retailsektorer – dagligvaror, servicehandel, restaurang & storhushåll, apotek och consumer electronics och som tillhandahålls leverantörsledet via Handelsattityder och Barometer.

Mathem är Sveriges ledande matbutik på nätet. Vi är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, fyra logistikanläggningar, och med vår egen distributionsorganisation, tar vi kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och har ca 2 500 medarbetare. Omsättningen 2020 var 2,3 miljarder.