Mathem går samman med norska Oda

Mathem går samman med norska Oda

Mathem, Sveriges ledande matbutik på nätet, har ingått ett avtal om att gå samman med Norges motsvarighet Oda. De två bolagen bildar tillsammans en ny nordisk marknadsledare inom e-handel av dagligvaror med hemleverans, med en total omsättning på över 5 miljarder kronor. Verksamheten i Sverige fortsätter även framåt att drivas under det väletablerade varumärket Mathem.

Mathem och Oda har parallellt varit pionjärer och drivande på sina respektive marknader för e-handel av dagligvaror med hemleverans, Mathem i Sverige sedan 2006 och Oda i Norge sedan 2013. Mathems starka marknadsposition och branscherfarenhet i kombination med Odas världsledande och egenutvecklade tekniska logistikplattform formar nu en ännu starkare spelare på den nordiska marknaden. Affären är ett viktigt steg för både Mathem och Oda i deras resor mot lönsamhet.

– För oss på Mathem har fokus under lång tid varit att öka effektiviteten i verksamheten och jag är otroligt stolt över hur långt vi har kommit, framförallt tack vare vår automatiserade anläggning i Larsboda. Men vi jagar fortfarande lönsamhet i en marknad som är tuff på grund av utmanande makroekonomiska förhållanden. Samgåendet innebär att vi nu får en helt annan skalbarhet och kan växla upp effektiviteten ytterligare tack vare Odas världsledande logistikplattform, och på så vis vässa vårt kunderbjudande ännu mer, framförallt när det gäller pris och kvalitet, säger Johan Lagercrantz, Managing Director för Mathem.

I den nya bolagsstrukturen kommer Mathem att drivas som en svensk landsorganisation inom Oda Group på samma sätt som Oda Norge. Mathem kommer fortsatt att drivas av Johan Lagercrantz tillsammans med Odas André Knüppel, som kommer in med värdefull kompetens inom Odas logistikplattform. Oda Group leds av Karl Munthe-Kaas, som också är en av grundarna av Oda.

– Det här samgåendet är en riktig game-changer för den nordiska marknaden för e-handel av dagligvaror. Vi på Oda är otroligt exalterade över att gå samman med Mathem och växla upp vår resa mot att bli Europas största och mest effektiva mataffär på nätet. Skalbarheten i våra två bolag tillsammans kommer att sätta en ny standard för kvalitet, effektivitet och kundupplevelse, säger Karl Munthe-Kaas, CEO för Oda.

I den nya bolagsstrukturen har verksamheten en omsättning på drygt 5 miljarder kronor. Flera stordriftsfördelar kommer att kunna uppnås, vilket kommer att gynna kunderna vad gäller framförallt pris och kvalitet. Mathem kommer även framåt fortsätta att utveckla sitt samarbete med Dagab för att fortsätta erbjuda kunderna ett attraktivt sortiment.

Oda och Mathem har sedan tidigare gemensamma ägare i Kinnevik och Verdane. Utöver dessa stöttas även affären av bolagens styrelser och övriga storägare Axfood och Summa Equity, som också kvarstår som stora aktieägare.

Om Oda:
Oda är Norges största matbutik på nätet. Oda erbjuder ett brett utbud av dagligvaror och middagsrätter levererade till dörren.

Bolaget startades 2013 av 10 entreprenörer med syftet att skapa Norges bästa shoppingupplevelse för dagligvaror och att göra vardagen friare och enklare. Nu är Oda det företag i sin kategori med snabbast tillväxt i hela Norden.