Mathem genomför kapitalanskaffning om cirka en miljard kronor

Mathem genomför kapitalanskaffning om cirka en miljard kronor

Mathem, Sveriges ledande renodlade matbutik på nätet, meddelar idag att bolaget genom en kapitalanskaffning har säkrat cirka en miljard kronor. Kapitalet skall användas för att finansiera bolagets affärsplan mot lönsamhet samt ytterligare stärka positionen som den ledande matbutiken på nätet i Sverige. De största ägarna Kinnevik, Axfood, Verdane och AMF deltog med betydande belopp i kapitalrundan. Därtill var det ett brett stöd från övriga aktieägare och nya investerare såsom Bonnier Ventures och VNV. Totalt sett blev rundan övertecknad. I samband med kapitalanskaffningen har Mathem omförhandlat sin externa lånefinansiering för att öka den finansiella flexibiliteten framöver.

Johan Lagercrantz, VD för Mathem, är nöjd med transaktionen och ser med tillförsikt på framtiden, och säger att ”Vi sätter nu allt fokus på att förverkliga affärsplanen som skall se till att bolaget fortsätter sin tillväxtresa, når lönsamhet, och stärker sin position på dagligvarumarknaden i Sverige. Detta hade inte gått utan förtroendet från en stark bas av finansiella och strategiska investerare, vilket jag och organisationen är tacksamma för.”

Andreas Bernström, styrelseordförande i Mathem och representant för huvudägaren Kinnevik, tillägger att ”Mathem står nu starkt rustad för att fortsätta sin tillväxtresa med lönsamhet och vi är glada över det stora förtroendet från befintliga och nya aktieägare i den här kapitalanskaffningen.”

Carl Stenbeck, styrelseledamot i Mathem och Axfoods ägarrepresentant, säger att ”Axfood täcker flera delar av den svenska dagligvarumarknaden med sina olika butikskoncept och vi ser positivt på Mathems långsiktiga potential inom matvaror med hemleverans. Vi är övertygande om att det kommer ske en fortsatt förflyttning mot onlinebaserad handel och genom vårt ägande i Mathem har vi en stark position inom denna del av marknaden”.

Rådgivare
Carnegie Investment Bank AB (publ) agerar finansiell rådgivare i samband med transaktionen och Advokatfirman Cederquist KB agerar legal rådgivare till Mathem.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, tre logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.