Mathem genomför omorganisation

Mathem har inlett fackliga förhandlingar om en omorganisation av verksamheten. Omorganisationen innebär att ett antal roller tas bort och på grund av detta kommer upp till ca 50 medarbetare potentiellt att sägas upp i tjänstemannaorganisationen, detta för att nå lönsamhet redan under 2024. Kollektivanställda inom lagerverksamheten och distributionsverksamheten påverkas inte.

Precis som övriga tech- och dagligvarubranschen påverkas även Mathem av det instabila världsläget med ett pågående krig i Europa, inflation på matpriser, ökade bolåneräntor och energipriser. I arbetet med att anpassa verksamheten till den nya verkligheten har en ny affärsplan tagits fram, där fokus har förstärkts för att nå lönsamhet under 2024.

– Det här är en otroligt tung situation att vara i, och att behöva göra förändringar som drabbar duktiga medarbetare på det här viset känns väldigt tråkigt. Vårt största fokus nu är därför dels att sköta processen på ett så bra och rättvist sätt som möjligt och samtidigt stötta våra medarbetare som berörs och fortsätta att föra en nära dialog med dem i processen framåt, säger Johan Lagercrantz, CEO på Mathem.

Det accelererade fokuset på lönsamhet innebär att Mathem behöver göra kostnadsbesparingar under året. Effektiviseringarna som den nya automatiserade anläggningen i Larsboda ger är en viktig del i detta arbete, men för att nå lönsamhet är även en omorganisation nödvändig. Omorganisationen innebär att ett flertal roller försvinner och på grund av det kommer upp till ca 50 medarbetare i tjänstemannaorganisationen potentiellt att sägas upp.

– Mathem jobbar på en framtidsmarknad med en tjänst som kommer att användas av allt fler människor under de kommande åren. Vi har ett stort nykundsinflöde och tar hela tiden marknadsandelar. Men i det nuvarande världsläget, med så många omvärldsfaktorer som påverkar, måste ett bolag i förlängningen tjäna pengar. Våra lönsamhetsmål är satta till 2024, och för att lyckas med det behöver vi både effektivisera verksamheten i form av automatisering, men tyvärr även göra kostnadsbesparingar i form av en omorganisation, säger Johan Lagercrantz.

Alla medarbetare har fått information om omorganisationen och berörda medarbetare kommer att bli ytterligare informerade under de kommande dagarna. Målet är att den nya organisationen ska vara på plats under hösten. Kollektivanställda lagermedarbetare och chaufförer påverkas inte av omorganisationen.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, tre logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.