Recept på elfria rätter från Garant lanseras hos Mathem.

Mathem och Garant lanserar maträtter som sparar el i vinter

För att underlätta för människor att spara el i vinter lanserar Mathem tillsammans med Garant ett antal “elfria rätter” att laga hemma utan värme.

Hela Sverige måste hjälpas åt att spara el i vinter. Allt från att släcka lampor och dra ner värmen på elementen till att duscha kallare. Nu blir det dessutom enklare att laga mat utan el.

Elnätet belastas som mest kring middagstid. Enligt EU:s nya lag om krisintervention på elmarknaden, som beslutades den 30 september, har alla medlemsländer en skyldighet att minska elanvändning med minst 5 procent under dessa sk höglasttimmar. Med lägre efterfrågan avlastas elsystemet och risken för strömavbrott minskas. Dessutom påverkas priset i en positiv riktning när elförbrukningen minskar. Så genom att hjälpas åt att avlasta elnätet vid middagstid kan svenskarnas elkostnad hållas nere och stabiliteten i elnätet säkerställs.

Våra elfria rätter är ett sätt att inspirera människor att tänka annorlunda för att dra ner på elanvändningen hemma. Många använder spisen av gammal vana, men att laga mat utan värme kan bli minst lika gott. Att maten är kall betyder inte att den är sämre. Vi har säkerställt att alla rätter har ett välbalanserat näringsvärde och att det ska vara enkelt för alla att äta bra mat, även i tuffare tider, säger Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation på Garant, Dagab en del av Axfood.

Garant har tillsammans med Mathem tagit fram åtta recept som varken kräver spis, ugn eller micro för att tillagas. Bland rätterna finns bland annat hamburgare, lasagne, poké bowl och falafel.

Vi behöver alla ta ansvar för att minska vår elanvändning, och därför känns det väldigt bra att tillsammans med Garant kunna bidra till både inspiration och handlingskraft till att faktiskt göra lite skillnad. Att de elfria rätterna dessutom är otroligt goda blir ju verkligen win-win för alla, och kommer förhoppningsvis bidra till att ännu fler elfria rätter experimenteras fram i köken där ute, säger Johan Gertell, marknadsdirektör på Mathem.

Rätterna finns här och går att klicka hem på Mathem från och med den 6 november och levereras direkt hem till dörren.

För ytterligare information, kontakta:
Lotta Olofsson, Head of Communications, Mathem, lotta.olofsson@mathem.se
Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation egna märkesvaror Dagab, Axfood, emma.topel.hanson@dagab.se

Om Garant
Garant betyder mat som är bra för dig och din omgivning. Det låter fint, det känns enkelt, men kvalitet kräver sitt arbete. Våra krav är höga, vår process kan ibland ta år. Det krävs mycket för att platsa i vårt skafferi. Men vi gör det svårt för att det för dig ska bli enkelt att välja något som är bra. För vi är vad vi heter. En garant till dig. Som garanterar bra mat. Läs mer på garantskafferiet.se.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, fyra logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.