MatHem ökar takten genom ytterligare kapitaltillskott

Mathandel på nätet

MatHem –som säljer mat via Internet – planerar att växa med cirka 10 nya etableringar under 2010.  I dag är företaget verksamt i Stockholm och Uppsala. Verdane Capital har tillfört bolaget ytterligare kapital och investerat 12,5 miljoner kronor i MatHem.

-          Det här innebär att vi snabbare kan nå målet att vara den största aktören bland de företag som säljer och levererar mat via Internet. Potentialen är stor. I exempelvis Storbritannien säljs 10 gånger så mycket livsmedel per capita via nätet, säger Tomas Kull, vd i MatHem.

Riskkapitalbolaget Verdane Capital äger sedan tidigare aktier i MatHem. Genom den senaste nyemissionen når Verdane Capital en ägarandel på strax under 40 procent. Störst ägare är emellertid grundaren och vd:n Tomas Kull.

-          MatHem har ett unikt erbjudande genom en kombination av abonnemang på matkassar, med återkommande innehåll, recept och tillägg av olika varor. Det är ett starkt koncept. Det är därför viktigt att vi satsar framåt och snabbt etablerar verksamheten i fler städer, säger Staffan Mörndal, Investment Manager på Verdane Capital.

MatHem kom på allvar i gång i november i fjol, efter en tids testkörningar. Sedan dess har företaget gått från 5 till dagens nära 30 anställda, de flesta yngre personer.

Matinköp via Internet med hemleverans prövades redan i slutet av 90-talet av flera butiker. Det var emellertid svårt att få lönsamhet på verksamheten.

-          Det lossnade först förra året. Nu växer branschen med cirka 100 procent per år. I år beräknas den totala försäljningen brutto uppgå till cirka 300 miljoner kronor. På den marknaden har vi i dag cirka 10 procent. Målet är att vi om några år ska ha en marknadsandel på cirka 40 procent, säger Tomas Kull.

I dag finns det mellan 6-8 aktörer i Sverige som bedriver mathandel via Internet.

-          Det som kunderna efterfrågar är användarvänlighet och service. Det ska vara lätt att hantera hemsidan och den ska vara överskådlig. När det gäller service handlar det främst om leveranstider, utbud, sortiment och dialog med kunderna, det vill säga muntlig kontakt, säger Tomas Kull.

Mer information:
Tomas Kull, MatHem – 0708 581 12 07