Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda.

Mathems logistikanläggning i Larsboda utsedd till Årets Bygge 2023

Igår kväll, den 28 mars, delades priset för Årets Bygge 2023 ut i sex kategorier av tidningen Byggindustrin. Byggbranschens mest prestigefyllda pris inom samhällsbyggnad presenterades under Construction Summit i Stockholm. Vinnare i kategorin Industri/Logistik/Butik blev Mathems nya logistikanläggning i Larsboda söder om Stockholm.

Priset togs emot av Mikael Hemmingsen, projektledare Future Logistics på Mathem och Martin Häller, vice vd på Logistic Contractor som har utvecklat och byggt anläggningen.

Den 36 000 kvm stora toppmoderna anläggningen togs i drift i december 2022. Utöver normaltempererad lageryta finns både kyl- och fryslager samt en av Europas största automationsanläggningar som hanterar matkassarna från order till utleverans. Byggnaden inrymmer även en stor kontorsdel. I direkt anslutning har ett p-hus på 9 000 kvm byggts med ett stort antal laddstolpar för Mathems leveransfordon.

Byggnaden är certifierad som Miljöbyggnad Guld av Sweden Green Building Council, och försörjs bland annat till stor del av förnybar el som kommer från Stockholms största solcellsanläggning på taket. Dessutom ligger stort fokus på den sociala hållbarheten och att skapa en god arbetsmiljö och trivsel för samtliga medarbetare.

– Det känns otroligt kul att vår nya logistikanläggning nu även blivit utsedd till Årets Bygge. För oss på Mathem är det fantastiskt att få husera i en byggnad som är helt anpassad efter våra egna behov. Att det dessutom finns ett genomgående hållbarhetstänk, både vad gäller energiförsörjningen och att byggnaden erbjuder våra medarbetare en av logistiksveriges bästa arbetsmiljöer, gör att det verkligen är full pott för oss på Mathem, säger Mikael Hemmingsen, projektledare Future Logistics på Mathem.

Anläggningen är utvecklad och byggd av Logistics Contractor.

– Vi är mycket stolta och glada över att först gå till final och sedan vinna Årets Bygge 2023. Det är ett kvitto på vår kapacitet att hantera komplexa byggprojekt och att vi kunnat förverkliga de visioner alla parter hade när vi startade projektet, säger Martin Häller, vice vd på Logistic Contractor.

Krook & Tjäder Arkitekter har ritat Mathems anläggning. Inspirationen till de kantiga futuristiska formerna som präglar fasadens uttryck har kommit från det gamla stenbrott där byggnaden är uppförd.

– Tomtens höjdskillnader skapade utmaningar för det logistiska flödet, men den valdes för sitt centrala läge. I projektet har vi gett stor omsorg om arbetsmiljö och hållbarhet. Både för Mathems medarbetare men även för närområdet, då anläggningen ligger i anslutning till annan bebyggelse och kunder. Även den omgivande utemiljön speglar och lyfter fram den omgivande naturen, vilken följer med vidare in i innemiljön, berättar Hanna Roos, arkitekt på Krook & Tjäder.

Mathem har även lagt stor vikt vid att skapa en trivsam arbetsplats för alla medarbetare. Millimeter Arkitekter har inrett anläggningen.

– Mathems fokus på den sociala hållbarheten har funnits med i hela inredningsprojektet, och vi har därför exempelvis satsat på många, trivsamma gemensamhetsytor där alla medarbetare kan samlas och känna sig som en del av helheten. Inredningen avspeglar tydligt Mathems värderingar av omsorg för sina medarbetare samt vikten av att skapa förutsättningar för samarbete i hela organisationen. Mathem i Larsboda är verkligen en arbetsplats i världsklass, säger Frida Wanselius, inredningsarkitekt på Millimeter Arkitekter.

Juryns motivering:

“Samarbetet har varit tätt mellan hyresgäst, beställare och entreprenör för att nå ett ambitiöst slutresultat. För att kunna öka kapaciteten i verksamheten har man åstadkommit en genomtänkt anläggning för personalens bästa, där livsmedel och leveranser står i centrum.”

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, tre logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.