Mathems rekordsommar – levererade 369 ton till skärgården

Mathems rekordsommar – levererade 369 ton till skärgården

Över fyra ton vattenmeloner, 3 300 liter glass och drygt ett ton grillkorv. Under sommarsäsongen 2021 skeppade Mathem ut 369 ton varor till båtar och bryggor i Stockholms skärgård och satte försäljningsrekord. Här är de största tungviktarna bland de levererade varorna.

Sju somrar i rad har Mathem levererat varor till båtar och bryggor i Stockholms skärgård. Med god hjälp från många hemestrande svenskar blev årets skärgårdsleveranser den största försäljningssuccén, hittills. Det var emellertid inte bara försäljningssiffran som stack ut. Det gjorde även vikten på alla varor. Under perioden 30 april till 22 augusti levererade Mathem sammanlagt 369 ton varor till sina kunder i skärgården – över tre ton om dagen.

– Nu när vi summerar årets säsong kan vi konstatera att våra skärgårdsleveranser fortsätter att vara en väldigt populär tjänst som allt fler upptäcker. Vi är glada att kunna erbjuda ett mer bekvämt sätt att handla i skärgården som gör att man slipper kånka och släpa på tunga varor. Därigenom har vi förhoppningsvis lyckats avvärja ett och annat ryggskott också, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem.

Tyngst av alla varor var inte helt oväntat mjölken. Sammanlagt levererade Mathem 21 600 liter mjölk till båtar och bryggor runt om i skärgården. De många heta sommardagarna satte också sina spår i försäljningen. Bland annat beställde ”skärgårdsborna” 4,4 ton vattenmelon och 3 300 liter glass under ovan nämnda period.

Tungviktarna i skärgården 2021:
21 600 liter mjölk
6 600 kilo färskpotatis
3 800 kilo vetemjöl
3 700 kilo bananer
3 300 liter glass
1 200 kilo grillkorv
500 kilo lösviktsgodis
200 kilo kräftor

Mathem är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2020 var 2,3 miljarder kronor. Mathem grundades för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst som möjliggör hemleverans till dörren. Utbudet inkluderar dagligvaror, ett stort utbud av köksprodukter, heminredning och övrigt från Clas Ohlson, samt apotektsvaror från Kronans Apotek. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. Mathem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kyl- och frysbilar för att möjliggöra högsta kvalitet och service.