Samgåendet mellan Mathem och Mat.se godkänt av Konkurrensverket

Samgåendet mellan Mathem och Mat.se godkänt av Konkurrensverket

Konkurrensverket har idag godkänt samgåendet mellan Mathem och Mat.se. Affären innebär att Mathem förvärvar Mat.se av Axfood mot en överlåtelse av nyemitterade aktier, vilket gör Axfood till näst största delägare i Mathem. Resultatet av samgåendet blir ett ännu starkare kunderbjudande genom hela kedjan, från den digitala produkten, till sortimentet och slutligen logistiken och leveransen hela vägen hem till kunden.

– Vi är mycket förväntansfulla inför samgåendet med Mat.se. Tillsammans kommer vi att kunna skapa många fina synergier som våra kunder kommer att uppskatta mycket! Mat.se har till exempel en tydlig position inom hållbarhet, vilket även varit en del av Mathems dna redan från starten, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem.

I samband med förvärvet av Mat.se har Mathem även ingått ett sjuårigt leverans- och samarbetsavtal med Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab. Avtalet inkluderar samarbete kring inköp, sortiment och logistik.

– Samarbetsavtalet med Dagab kommer att innebära goda förutsättningar för oss att utveckla vårt kunderbjudande och de bakomliggande logistikprocesserna. Vi ser även fram emot att få in Axfood som ägare i Mathem, vilket tillsammans med det nya samarbetsavtalet med Dagab kommer att vara en stor tillgång i Mathems utvecklingsresa, säger Johan Lagercrantz.

Transaktionen har varit föremål för godkännande från Konkurrensverket. Idag har meddelats att prövningen avslutats och att affären är godkänd. I samband med aktieöverlåtelsen blir Axfood andra största ägare i Mathem med 16,5 procent. Största ägare är fortfarande Kinnevik, som efter transaktionen kommer att äga 31 procent av Mathem. Samgåendet beräknas träda i kraft den 1 mars 2022.

Om Mathem
Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, fyra logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Under tolvmånadersperioden per 30 september 2021 uppgick Mathems omsättning till 2 727 miljoner kronor.

Om Mat.se
Mat.se är en stark fullsortimentsaktör inom dagligvaror på nätet med hemleverans. Hos Mat.se hittar kunderna färdiga inköpslistor, inspirerande recept och får tillgång till en unik klimatdatabas som underlättar att handla hållbart. Bolaget grundades i Göteborg och har idag en väl etablerad position i såväl Göteborg som Stockholm. Under tolvmånadersperioden per 30 september 2021 uppgick omsättningen för Mat.se till 459 miljoner kronor.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, fyra logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2020 var 2,3 miljarder kronor.