Julia Lindberg, CCO och Johan Gertell, CBDO

Två tunga rekryteringar till MatHems ledningsgrupp

Julia Lindberg ny CCO och Johan Gertell ny CBDO

MatHem fortsätter att expandera kraftigt, och den senaste tidens extraordinära världsläge har gjort att tillväxten har gått betydligt snabbare än beräknat. Som ett led i tillväxtresan förstärks nu ledningsgruppen med Julia Lindberg i rollen som Chief Category Officer med ansvar för inköp och sortiment, samt med Johan Gertell i rollen som Chief Business Development Officer med ansvar för affärsutveckling.

Julia kommer till MatHem från rollen som CEO på bageriföretaget La Lorraine Sweden-Nybergs Bageri samt General Manager på La Lorraine Finland och Norway. Dessförinnan arbetade hon på Unilever, där hon bland annat var Category and Customer Director, samt på Procter & Gamble där hon bland annat var ansvarig för alla Coop-kunder i Norden. På MatHem kommer Julia att ansvara för och utveckla MatHems inköps- och sortimentsorganisation.

– MatHem är ett oerhört intressant företag som befinner sig i en spännande tillväxtfas. Jag ser fram emot att få utveckla sortiments- och inköpsarbetet i det snabba utvecklingsskede som hela branschen befinner sig i, och att vara med och stärka MatHems position som ledande aktör online. Efter många år inom leverantörsledet känns det som ett naturligt kliv över till retailsidan. MatHem tilltalar mig med sin moderna digitala distributionskanal och höga förändringstakt, så valet var enkelt, säger Julia Lindberg.

Johan Gertell har lång erfarenhet av affärsutveckling av digitala tjänster, både som entreprenör och från ett flertal roller inom digitala bolag. Bland annat var han en av grundarna av internetbolaget 13th Lab som förvärvades av Facebook 2014, samt av mjukvaruföretaget Kenet Works, som förvärvades av Yahoo! Inc. 2006. Han är idag Chief Marketing Officer och Chief Digital Officer på Randstad som är Sveriges största rekryterings- och bemanningsföretag. Dessförinnan hade han ett antal roller på mobiloperatören 3, senast som VP Digital Channels. Johan kommer att ansvara för MatHems affärsutveckling.

– Jag är oerhört glad och taggad inför att påbörja min resa med teamet på MatHem. Jag har länge varit intresserad av branschen och av hur MatHem driver både kundupplevelsen och ett förändrat kundbeteende. Jag hoppas att jag med min erfarenhet och mitt driv kan bidra till att MatHem tar nästa steg i sin tillväxtresa och uppfyller den enorma potential som redan finns i bolaget, säger Johan Gertell.

– Både Julias och Johans tunga erfarenheter från inköp och sortiment samt affärsutveckling kommer att bli en otrolig tillgång för MatHem i vår spännande utveckling. Det känns fantastiskt att få fortsätta att bygga MatHems team med så kompetenta medarbetare. Jag ser fram emot att få välkomna dem båda ombord som en del av ledningsgruppen och som nya kollegor, säger Johan Lagercrantz, vd på MatHem.

Både Julia Lindberg och Johan Gertell tillträder sina roller på MatHem efter sommaren.

MatHem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2018 var 1,35 miljarder kronor. MatHem grundades för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst som möjliggör hemleverans till dörren. Utbudet inkluderar dagligvaror och ett stort utbud av köksprodukter, heminredning och övrigt från Clas Ohlson. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. MatHem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kyl- och frysbilar för att möjliggöra högsta kvalitet och service.