Mathias Dahlgren och Martin Berg lanserar gemensamt varumärke och öppnar rågbrödsbageri

Pressmeddelande -

Mathias Dahlgren och Martin Berg lanserar under våren Green Rabbit, ett projekt som vill göra nytänkande matupplevelser tillgängliga för en bredare publik. Första steget är öppnandet av ett rågbrödsbageri under samma namn, i korsningen Tegnérgatan och Döbelnsgatan i Stockholm.

Martin Berg, partner i det nya bolaget och Mathias högra hand under de senaste 13 åren, kommer att bli ytterst ansvarig för att utveckla och driva varumärket Green Rabbit och det kommande rågbrödsbageriet som man hittar i Bageri Smörkringlans gamla lokaler, där det bakats bröd i mer än 80 år.

– Äntligen! Både jag och Mathias har länge längtat efter att göra riktigt god mat tillgänglig för fler personer, nu är det dags. Med rågbrödsbageriet kan vi möta en ny publik och samtidigt erbjuda en ny produkt som värnar om den svenska brödkulturen, säger Martin Berg, ansvarig för Green Rabbit.

Med Green Rabbit vill Mathias och Martin skapa nytänkande matupplevelser som är snabba och lättillgängliga för en bred publik. Tanken är att skapa produkter och upplevelser som är stilbildande och driver utvecklingen framåt. Först ut i ledet blir det aktuella rågbrödsbageriet, men det finns planer på att öppna fler nischade verksamheter i framtiden.

– Bröd ligger både mig och Martin extra varmt om hjärtat och vi har sett en ökad efterfrågan på grovt rågbröd av kvalitet. Råg är en spannmål som vi i Sverige använt historiskt, men som idag står i skuggan av bland annat vete. Vi vill, med våra snabba och smarta idéer, skapa en ny och god produkt som når väldigt många människor, säger Mathias Dahlgren.

Bageriet kommer först och främst att baka högkvalitativt rågbröd för försäljning men även andra bröd gjorda på andra svenska spannmål. Bageriet kommer att ha en enklare servering och försäljning av take-away produkter. Bageriet öppnar under våren.

Green Rabbit drivs inom ramen för Mathias Dahlgren Innovation AB, vars syfte är att skapa nytänkande matupplevelser som är tillgängliga för en bredare publik. Mathias Dahlgren Innovation AB drivs av Mathias Dahlgren och Martin Berg.