Matkomfort utökar samarbetet med Bjärefågel

Våra vänner på Bjärefågel har alltid fött upp kyckling med fokus på hållbarhet och med visionen att kyckling som har det bra, smakar bra. Vi är av samma åsikt och har under en tid fört diskussioner gällande ett utökat samarbete, där vi även kan erbjuda deras produkter i våra matkassar Vrooom och Familjefavoriter. Nu kan vi äntligen presentera nyheten - vi byter kyckling med start redan denna vecka!

”Bjärefågel har tagit fram en ny produkt enbart för oss, som heter Slättarödskyckling och vi är glada att på det här sättet fördjupa samarbetet med dem samtidigt som vi ger våra kunder ännu ett mervärde i våra matkassar”. säger Henrik Isaksson, kock och grundare Matkomfort. ”Vi hoppas att våra kunder uppskattar den nya kycklingen och vårt arbete för en hållbar produkt som vi med stolthet levererar hem till tusentals hushåll varje vecka.”

Slättarödskyckling är en produkt från Bjärefågel med allt vad det innebär som hög djuromsorg, dubbel plats per fågel i stallen och ingen antibiotika eller tillsatser i det närodlade fodret. Under varumärket Bjärekyckling säljs de allra finaste utvalda styckningsdetaljerna. Slättarödskycklingen är även den av prima kvalité, men den kan ha små - för kunden omärkbara - skillnader i textur eller färg. Bjärefågels erfarna personal gör bedömningen av struktur och fettansättning vid styckbandet där kycklingen sorteras. Matkomforts Slättarödskyckling förpackas också i en något enklare förpackning än Bjärekyckling.

”Vi har valt namnet Slättarödskyckling efter vår vackra hemby Slättaröd, där vi bor, verkar och njuter av den fina omgivningen.” säger Per-Olof Ingemarsson, vd och grundare Bjärefågel. "Matkomfort och Bjärefågel har båda starka värderingar vad gäller kvalitativa livsmedel, hållbarhet och djuromsorg. Därför är det mycket roligt att vi nu fördjupar vårt samarbete", fortsätter Per-Olof.

Som enda matkasse i vårt slag där vi erbjuder svenskt och färskt kött, förbereder mice en placen utan extra tillsatser och erbjuder matkassar i 1-8 portioner känns detta som ytterligare ett steg att nischa oss mot en premiummålgrupp.

”Vi gör denna ändring för vi tycker det känna helt rätt och naturligt att fördjupa vårt samarbete med Bjärefågel, Sveriges främsta kycklingproducent inom premiumsegmentet”, säger Fredrik Åkesson, marknadschef och delägare Matkomfort. ”Genom att ta fram vår egen kyckling i nära samarbete med Bjärefågel så differentierar vi oss ännu mer mot övriga matkassar på marknaden.”

För Matkomforts kunder innebär detta en prisjustering men vi hoppas att förändringen tas emot väl. Vrooom kommer sedan att kosta 950 kronor och Familjefavoriter 1140 kronor. I Matkomforts matkassar Premium och Sthlmslådan levereras fortsatt Bjärekyckling och priserna ligger kvar på samma nivå.