Republikrättstävlingen igång på stråket

I en republik kan inget annat vara rätt än att skaffa sig en egen republikrätt!

Via SMS röstar krogstråkets gäster på Årets Republikrätt. Lördag den 30 juli koras vinnaren bland de tio deltagande krogarna.

Krogstråkets tio krogar tävlar med varsin rätt i tävlingen Årets Republikrätt. Kriterierna för republikrätten är att huvudråvaran ska vara lokalt producerad eller förädlad. De övriga ingredienserna ska också i så stor utsträckning som möjligt bygga på lokala råvaror.

– Intresset och gensvaret från krögarna var enbart positivt när vi introducerade idén, säger Nina Andersson, processledare för Matlandethuvudstaden. Att lyfta lokala råvaror är något många krogar gör redan idag och att märka en av menyns rätter med ”republikrätt” och ytterligare förstärka lokal närvaro hakade alla på.

Efter att ha utsett ”årets Storsjöpizza” under Expo Norr fortsätter Matlandethuvudstaden i andan att introducera lokala råvaror för länsinvånare och besökare. Väljer man som besökare på krogstråket att äta ett av de tio tävlingsbidragen till Årets Republikrätt får man en tävlingstalong där röstning sker genom SMS. Vinnaren av Årets Republikrätt koras lördag den 30 juli kl. 15.00 på Krogstråksscenen.

De tio rätter som tävlar om titeln Årets Republikrätt är:

Stocke Titt:

Stutar med rensteksröra, rödingröra eller med getmese vit caprin.

Jämtrök:

Rökt älgstek, kulpotatissallad, rödlöksmarmelad och säsongssallad.

Tierra Mia:

Pizza Jämtland med älgsalami (Hedman's delikatesser), skärvångens Ädla, mozzarella, tomatsås.

Innefickan:

Fjällfisk, varmrökt regnbåge från Börtnan på krämig potatissallad av rödöpotatis och blandsallad.

Lilla Siam (Seabreeze):

Förädlat nötkött från Hammerdal, grönsaker och potatis från Jämtlandsbygden, serveras med kockarnas specialsås.

O'Learys:

Grillad röding från Landön på en bädd av sommarprimörer från Jämtland med omnejd serveras med dillcreme och smörslungad färskpotatis från Rödön.

Kaj Plats 1:

Röding från Storsjöfisk, färskpotatis från Rödön i foliepaket med romröra.

Kaj Plats Italienska:

Pasta Linguini med renskav, skogssvamp, smålök och persilja.

Tjuvkils Gästgiveri:

Jämt på bästkusten, ljummen renskavsallad, plommon, lingon.

Sommarlandet:

Karré från Grannens Charkuteri Jämtlandsgården, frivilligt tillbehör: t.ex. äppelkaramellasås...

Nina Andersson, Matlandethuvudstaden, tel. 070- 218 80 58

Eller någon av krögarna på krogstråket.

• Mat, dryck

• Jämtland

Östersund - Matlandethuvudstaden och Creative City of Gastronomy

Jordbruksdepartementet har utsett Östersund till Sveriges Mathuvudstad 2011. Detta med bakgrund av att Östersund har en stark entreprenörsanda med kreativa företag inom matområdet och ett stort engagemang för den goda maten inom länet. Östersund och Jämtlands län är också utsedda av UNESCO till Creative City of Gastronomy. Under matlandethuvudstadsåret pågår aktiviteter och projekt inom fyra huvudområden; primärproduktion, förädlad mat, offentlig mat och restaurang.

Marlene Ström

Presskontakt Pressinformatör, Matlandethuvudstaden 070-549 39 23