Ekologiska Framtidsdagen 11 maj: Hållbara partnerskap i en hållbar livsmedelskedja

Små och medelstora livsmedelsföretag driver ofta på utvecklingen när det gäller innovationer och hållbar produktion. Därför är det viktigt att det finns förutsättningar för dem att ta plats på marknaden.

Den Ekologiska Framtidsdagen 2017 fokuserar på hur den ekologiska livsmedelskedjan kan stärkas genom hållbara partnerskap – mellan handel och producenter, stora och mindre företag. Lyssna till experter och företagare som delar med sig av sina erfarenheter.

Den 11 maj kan du lyssna på hur Oatly och Jannelunds Gård produktutvecklat Gammaldags Hafredryck och hur Södertälje Kommun/MatLust tillsammans med Nordisk Råvara skapat en ny gråärtsfalafel och banar väg för mindre livsmedelsföretag som vill leverera innovativa och hållbara produkter till offentlig sektor och storhushåll. Menigo och Surtantens Syrade, liksom Martin & Servera och Warbo Kvarn berättar bland annat om hur samarbete lett till ökad distribution. Paradiset och Sophie’s Raw delar med sig av erfarenheter av att inleda ett partnerskap långt innan några produkter fanns att ställa i hyllan.

Dagens keynote hålls av Charlotte Eklund-Jonsson från Livsmedelsacceleratorn som berättar varför de mindre företagen är så viktiga för de stora och vice versa. Avslutningsvis kommer Louise König och Sara Gillerlöv från Coop tillsammans med Johan Ununger från Saltå Kvarn att reflektera kring sina erfarenheter av partnerskap, både möjligheter och utmaningar.

Ekologiska Framtidsdagen är ett samarbete mellan branschorganisationen Organic Sweden och projekt MatLust som båda arbetar för ökad lönsamhet för den hållbara livsmedelsnäringen.

”Att diskutera hur vi kan skapa hållbara partnerskap – som vi ska göra på Ekologiska Framtidsdagen – är viktigt för att skapa rätt förutsättningar för de små och medelstora livsmedelsföretagen, säger Sara Jervfors, projektchef för MatLust och kostchef i Södertälje kommun.”

”Under Ekologiska Framtidsdagen sammanför vi aktörer från hela matkedjan för att diskutera hur vi kan skapa hållbara partnerskap, vilket är ett sätt att verka för att få fler ekoföretag att växa”, berättar Charlotte Bladh André, ordförande på Organic Sweden.”

Mer information
Om Ekologiska Framtidsdagen: http://matlust.eu/aktivitet/ekologiska-framtidsdagen-2017/
Länk till inbjudan/program – klicka här!

Vi välkomnar intresserade journalister till Magasinet/Münchenbryggeriet (Söder Mälarstrand 25) torsdagen den 11 maj. Programmet startar klockan 13:00 (registrering från 12:00) och avslutas klockan 17:00. Anmäl intresse för att komma till daniel.dworetsky@sodertalje.se eller charlotte.andre@organicsweden.se.

Kontakta oss gärna!

Daniel Dworetsky, kommunikation och press, MatLust. Tel: 08-5230 4805. E-post: daniel.dworetsky@sodertalje.se

Charlotte Bladh André, ordförande Organic Sweden. Tel: 070-1885019. E-post: charlotte.andre@organicsweden.se