Ekologiskt surdegspitabröd vinnare i Matverk Stockholm!

Ett lag bestående av Södertäljeföretagen Saltå Kvarn och Il Forno Della Pita stod som vinnare i Matverk Stockholm. Den vinnande produkten är ett ekologiskt pitabröd gjort på surdeg, korn och dinkelmjöl.

Jurygrupperna prisade i synnerhet produktens koppling mellan lokalt och mångkulturellt. Det vinnande laget kommer att representera Stockholm i den nationella finalen av Matverk nästa år.

På andra plats kom barnmat med lammkött från Stockholms skärgård och på tredjeplats lufttorkad fårstek från Mörkö.

Priserna delades ut under det heldagsevent som projekt MatLust och Länsstyrelsen i Stockholm anordnar i detta nu. Priserna delades ut av När Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, och Åsa Ryding, tf landshövding i Stockholms län samt juryordförandena Malin Söderström och Johannes Cullberg.

Första pris: Saltå Kvarn och Il Forno Della Pita: Ekologiskt surdegspitabröd

Råvaruproducent: Per Rosengren och Manfred Enoksson, Saltå Kvarn

Förädlare: Mouris Eliya, Il Forno Della Pita

Juryns motivering: En produkt med tydlig målgrupp som bjuds in att äta gott och ekologisk med koppling till svensk tradition. Vi ser en stor potential att bygga vidare på nya oinvigda marknader och kopplingen mellan lokalt och mångkulturellt i kommunikationen gör oss superlyckliga - det är check i alla boxar.

Andra pris: Örätt AB & Hjälmö Lantbruk HB: Örätts färska barnmat med lammkött

Producent: Per och Lill Schierman, Hjälmö Lantbruk HB

Kock/Förädlare: Lena Salomonsson, Catarina Zederman och Cilla Heurlin, Örätt AB

Juryns motivering: En produkt med otroligt schysst ursprung, grym storytelling och där tallriksupplägg är en innovation i sig. En fullgod måltid med rena och naturliga smaker där texturerna kompletterar varandra. Kommer att gå hem klockrent i utvalda målgrupper.

Tredje pris: Mörkölamm: Lufttorkad fårstek med smak av natur

Förädlare/Producent: Anneli & Samuel Wallin, Mörkölamm

Juryns motivering: Ett bra initiativ som vi behöver mer av i Sverige och där man har tagit vara på en klassisk produkt med innovativ smaksättning. Idébäraren har arbetat med det man har och vi ser stor potential.

Det vinnande laget går nu vidare till den nationella finalen med prisutdelning på Gastronomiskt Forum i Nyköping 2018 och har därmed chans att vinna Sveriges största matinnovationstävling.

Bakom Matverk Stockholm står näringslivsprojektet MatLust vars syfte är att bidra till en lönsam och hållbar livsmedelsnäring i Stockholmsregionen samt Länsstyrelsen i Stockholms län.

Mer information om Matverk finns på hemsidan www.matverk.se

Mer information:

Daniel Dworetsky, press och kommunikation, MatLust. Tel: 08-523 048 05. E-post: daniel.dworetsky@sodertalje.se.

PetraMy Börjesson, kommunikatör, Länsstyrelsen.
Tel: 010-223 12 66. E-post: petramy.borjesson@lansstyrelsen.se

Susanne Skånberg, marknadschef, Saltå Kvarn