MatLust är Årets Mälardarling!

MatLust har utsetts till Årets Mälardarling 2017 för sitt systemtänk och drivkraft i arbetet för en hållbar livsmedelsnäring. Priset delas ut till Södertäljes kommunalråd Boel Godner och MatLusts projektchef Sara Jervfors vid Mälardalsrådets storregionala mingel i Almedalen ikväll.

Årets Mälardarling är ett pris som delas ut av Mälardalsrådet till en person eller organisation som genom sitt engagemang, arbete, ett projekt eller en spännande idé bidragit till att utveckla Stockholm-Mälarregionen.

I år vann alltså projekt MatLust, Södertälje kommuns innovativa storsatsning på näringslivsutveckling för små och medelstora livsmedelsföretag och en hållbar livsmedelsnäring i hela Stockholmsregionen. Satsningen bidrar också till etableringen av Södertälje som regional livsmedelsnod.

Juryns motivering lyder:

”Genom att ta tillvara på redan existerande initiativ, kunskaper och människors engagemang möjliggör MatLust skapandet av hållbara livsmedel. Med ett omfattande systemtänk och drivkraft knyter MatLust samman akademi, offentlig sektor och näringsliv i syfte att stärka hållbar tillväxt inom livsmedelsregionen i regionen.”

Mer information:

Pressmeddelande från Mälardalsrådet: