Nyhet: Startup – boken som vill öka och demokratisera företagandet i Sverige.

I det globala näringslivet tar färre företag en större del av intäkterna. Då behöver Sverige fylla på med nya företag som växer och stannar i landet. Fler företag behöver också startas av kvinnor och en större del av riskkapitalet behöver gå till dem. Fler med annan bakgrund eller annat utseende behöver få bättre chanser. Och så behöver företagen stanna kvar. Alltför många företag försvinner idag till ägare utomlands i stället för att berika det svenska ekosystemet och ge näring till nya företag i form av kunskap och kapital.

Startup är en bok som vill bidra till att fler startar företag, lyckas och stannar kvar i landet. Boken delar med sig av erfarenheter, verktyg, tips och råd från 50 experter och sammanlagt hundra startups – på ett sätt som så många som möjligt kan ta till sig.

– Vi vill öka företagandet i Sverige och hjälpa dem att lyckas, säger Mats Brun, en av författarna till boken ”Startup. Så kommer du igång, växer och undviker fallgroparna.” Lyckas fler med sitt företagande bidrar det till att demokratisera entreprenörskapet.

20 kapitel med erfarenheter från entreprenörer och experter

Bokens 20 kapitel går igenom de vanligaste barriärerna för entreprenörers framgång för att lära ut mer om både utmaningar och lösningar till en bred allmänhet. Ett femtiotal entreprenörer och experter delar med sig av sina erfarenheter, flera med bakgrund på Sting, som nyligen utsågs till världens bästa inkubator av Global Startup Awards.

– Det är många begrepp och fackuttryck inom startup-världen, säger Mats Brun, många av dem engelska, så vi har försökt att göra kunskaperna folkliga och lättillgängliga. Alla som vill starta ett företag eller lyckas med sitt nystartade företag ska få hjälp av den här boken.

Så får Sverige ett livskraftigt näringsliv i framtiden

En bok som Startup behövs av nationella skäl. I en tid när stora techbolag tar allt mer av intäkterna – Amazon, Meta (Facebook) och Google väntas till exempel framöver ta hälften av alla reklamintäkter (enligt analyssajten Warc) – är det viktigt att nya, framgångsrika företag växer sig starka här eller köps av svenska företag, så att kompetensen, intäkterna och arbetstillfällena stannar i landet.

Som Marie Wall från Näringsdepartementet påpekar i boken är det viktigt att företag, kompetens och kapital stannar i landet. Annars utarmas näringslivet. Försvinner svenska startups ut i världen missar de stora företagen den hjälp de behöver av startups att transformeras med hjälp av nya idéer.

Utseende och postnummer kan diskriminera

Boken Startup behövs också av demokratiseringsskäl. En av experterna i boken är Deqa Abukar. Hon driver inkubatorn Bling, som vill motverka diskriminering av ”synliga minoriteter” – det vill säga alla som känner sig diskriminerade på grund av sitt namn, utseende eller sin klädsel – som hudfärg eller slöja. Till och med postnumret kan skrämma bort investerare.

Ju fler som får självförtroende och förmåga att starta och lyckas med sitt företagande, desto bättre alltså – inte minst för dem själva.

– Att starta företag är en ego-boost. Att jag är någon som skapar förändring! som en av de intervjuade säger i boken.

50 intervjuade entreprenörer och experter

Förutom ovan nämnda förekommer intervjuer med en rad investerare samt entreprenörer och experter från Almi Invest, Airinum, Apprl, Apsis, Beatly, Bontouch, Dreams, Fast Track Malmo, Gigital, Global Village, Green Furniture Concept, Ignite Sweden, Ignitia, Kitab Sawti, Medhouse, Notified, Nox Consulting, Stockholms Handelskammare, Volumental, Startuptools, SISP, The first impression company, Sellpy, Sting, Trice, Uminova Woshapp och Yubico.

Några citat från dem som läst boken på förhand:

”Man behöver inte vara handelsstudent för att läsa det här, det är lätt och klart språk, det är lätt att förstå, det är inga onödiga och svåra termer som används. Den är öppen för alla.”

”Jag läser otroligt lite böcker, har inte läst ut en bok sedan högstadiet. Men nu har jag börjat läsa Hans Rosling. Jag tycker att den här är lite som Hans Roslings bok, den är lätt att hänga med i. Förklarande och utbildande.”

”Jag gillade språket väldigt mycket. Det är ledigt nog för att man inte ska känna att man tragglar sig igenom en kursbok – men tillräckligt mycket seriositet så man ska känna att man lär sig något. Så är det konsekvent.”

”Det här kommer bli en bibel för alla som vill starta företag.”

”Så roligt att läsa och ni har verkligen fått in det absolut viktigaste på ett utmärkt sätt. Jag gillar tonen i språket som är avspänt men precist och professionellt. Bra språk helt enkelt. Jag gillar också att det är så konkreta råd och så många inspirerande exempel. Även verktygsdelen är mycket bra och översikten över olika typer av investerare samt allt kring ordning och reda.”

Startup går att köpa på Bokus.com, Akademibokhandeln.se och även på www.startup-boken.se där det finns mer information om boken.

ISBN: 978-91-527-1004-3

Länkar till några tidigare artiklar som belyser en del av utmaningarna och nyhetsläget:

• affärsängel
  • företagande