Inför höstlovet säljer Matsmart räddade mössor och vantar från Pierre Robert billigt

Matsmart och Pierre Robert räddar nära 100 000 vinterplagg

Idag släpps 97.586 räddade klädesplagg från Pierre Robert ut på matsmart.se. Kläderna kommer vara användbara för hela familjen när höstlovet och den svenska kylan kickar in - vantar, mössor och långkalsonger står på listan över produkter som ska räddas.

Matsmart som till vardags räddar mat från att bli svinn gör, lagom till höstlovet, en räddningsaktion med Pierre Robert.

- Svinn finns tyvärr i många branscher. Vi slänger en tredjedel av all mat som produceras och klädbranschens överskottsproduktion uppskattas till 30 procent. Så kan vi ju inte ha det - här behövs räddningsinsatser, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef för Matsmart.

De räddade produkterna kommer från höst- och vinterkollektionen 2019 som innehöll allt ifrån skinnhandskar och fingervantar till mössor och underställ, både för vuxna och barn. I slutet av förra säsongen stod Pierre Robert tyvärr med ett överfullt lager, inte på grund av produktfel utan för att de helt enkelt hade för många. I den här typen av situationer händer det i värsta fall att produkterna helt sonika kastas. Men det ville Pierre Robert undvika till varje pris.

-Vi jobbar ständigt med att utveckla vår produktion för att undvika överskottsproduktion, och vår policy är att våra produkter aldrig blir svinn. Vi är otroligt stolta och glada över samarbetet med Matsmart, det är fantastiskt att de skapar möjligheten för så många företag att förlänga livslängden på sina produkter. Vi är glada över att ha en så bra kanal att sälja dessa produkter i vårt hemområde. Tänk att de just nu hjälper oss att sälja nästan 100 000 varor. Fantastisk, säger Julia Granström, Brand Manager på Pierre Robert.

Cirka 30 procent av allt som produceras inom modebranschen idag är överproduktion. Det är ungefär lika stor andel som dagens matsvinn, som uppgår till en tredjedel av all mat som produceras. Överproduktionen, inom både mode- och livsmedelsindustrin är ett jätteproblem från ett klimatperspektiv.

- Vi behöver ju minska våra utsläpp och de värsta utsläppen är förstås de som händer helt i onödan - som svinn! Det är helt galet när man tittar på dessa superfina produkter med jättebra kvalité, det fanns inte på kartan att de skulle kastas, avslutar Josefin Fridstrand.

Subjects

Om Matsmart

Matsmart är en av de största och enligt E-handelsbarometern en av Sveriges mest populära e-handlare. På Matsmart kan kunderna handla icke-kyld mat och konsumentprodukter som annars riskerar att bli svinn, på grund av tex överproduktion eller säsongsvariationer. Matsmart startade med en insikt om hur galet mycket produkter som går till spillo i matsektorn. Och hur dåligt det är för både miljö och plånbok. Den här insikten blev till en snabbväxande e-handel, som idag finns på fyra europeiska marknader. År 2019 omsatte Matsmart 371 miljoner kronor. www.matsmart.se

Press contacts