Volontär som hjälper elever

Nu öppnar Mattecentrums räknestugor inför HT22

I slutet av augusti börjar svenska elever skolan igen. Inför terminsstart vill vi lyfta vikten av goda kunskaper i matematik för individen och kopplingen till extra läxhjälps-stöd för att uppnå detta. Vi på Mattecentrum erbjuder gratis läxhjälp i matematik både via digitala verktyg samt fysiska mötesplatser, så kallade räknestugor. Till våra räknestugor kommer elever från både grundskolan och gymnasiet, och räknestugorna är ett komplement till den ordinarie undervisningen.

Under 2021 gjorde vi en undersökning tillsammans med Novus som visar på att endast 15% av de tillfrågade barnen inom ålders-spannet 13–17 år får läxhjälp i matte. Men 55% kunde tänka sig att ta hjälp.

Eleverna som besöker oss vill ofta satsa på ett högre betyg, få mängdträning eller så behöver de extra stöd för att kunna hänga med bättre på lektionerna. Räknestugorna pågår kvällstid under två timmar och sker i skolans eller bibliotekets lokaler. Det är gratis att delta och ingen föranmälan krävs.

Volontärerna som bemannar räknestugorna är personer som är kunniga inom matematik, såsom civilingenjörer, matematiker och naturvetare, och alla ställer upp helt ideellt. Hjälpen blir därför både engagerad och ger en koppling till yrkeslivet. Mattecentrum driver för närvarande ett 50-tal räknestugor i veckan fördelade på 22 städer över hela Sverige.

Håll koll på mattecentrum.se för aktuellt schema över räknestugor. Vi finns på följande orter:

• Borås
  • Falun
  • Gävle
  • Halmstad
  • Helsingborg
  • Jönköping
  • Karlstad
  • Kungälv
  • Linköping
  • Ludvika
  • Lund
  • Malmö
  • Norrköping
  • Skellefteå
  • Södertälje
  • Uppsala
  • Västerås
  • Växjö
  • Örebro
  • Örnsköldsvik

Vill ni besöka en räknestuga och göra ett reportage?

Hör av er till:

Maria Bucher, kommunikationsansvarig