Tomas Wanselius, CEO, Advania Sverige och Ellen Eriksson, generalsekreterare, Mattecentrum

Advania blir huvudpartner till Mattecentrum

Advania Sverige ingår samarbetsavtal med den ideella föreningen Mattecentrum. Målet med samarbetet är att stärka ungas självförtroende inom matematik samt tydliggöra sambandet mellan matematik och tech.

Enligt en rapport från TechSverige kommer IT-branschen sakna 70 000 experter redan under 2024. Det finns ett samband mellan matematikintresse och intresse för tech och det behövs fler initiativ för att täcka kompetensgapet. Advania Sverige vill vara en del av lösningen genom att samarbeta med Mattecentrum.

- Vi är otroligt stolta över att ingå samarbetet med Mattecentrum för att inspirera unga att intressera sig mer för matematik genom att utforska nya sätt för lärande. Advania har med vår satsning på skola länge jobbat för att utveckla skolan, Sveriges viktigaste rum, och detta samarbete blir en väldigt välkommen förstärkning av det vi redan gör idag, säger Tomas Wanselius, CEO, Advania Sverige.

I Advanias åtagande som huvudpartner ingår det att stödja både den digitala och fysiska delen av Mattecentrums verksamhet. Bland annat kommer Advania att bistå Mattecentrum i utvecklingen av de digitala verktygen för lärande. Anställda inom Advania kommer också att ha möjlighet att engagera sig genom att dela med sig av sin kunskap och erbjuda läxhjälp inom matematik för barn och unga.

- Samarbetet med Advania ger oss möjlighet att utveckla vår läxhjälp ytterligare både digitalt och fysiskt. Deras stora kunskap inom tech och utbildning är ovärderlig för oss. Vi ser fram emot att tillsammans med Advania växla upp och fortsätta stärka det matematiska självförtroendet hos barn och unga, säger Ellen Eriksson, generalsekreterare Mattecentrum.