Mattecentrum lanserar Livehjälpen!

Mattecentrum lanserar Livehjälpen!

Mattecentrum lanserar Livehjälpen, en ny digital mötesplats där elever kan träffa Mattecentrums volontärer i ett videomöte och få personlig hjälp med sina mattefrågor. Live-Hjälpen hittar du på Pluggakuten.se. Den är, liksom alla våra tjänster gratis och det kommer det alltid att vara.

Coronapandemin vände upp och ner på vardagen för Mattecentrums volontärer och besökare. Mattecentrum fick ställa om för att inte tappa kontakten med eleverna. Därför startades en tillfällig lösning för elever att möta volontärer i ett one-to-one videomöte i Teams. Med mer tid och resurser så har Mattecentrum ett och ett halvt år senare en polerad version av denna prototyp.

"Vi är stolta och väldigt glada att öppna upp vår nya permanenta Livehjälpen. Här kommer Mattecentrums volontärer att vara tillgängliga för att hjälpa elever via video på bokade möten eller drop in. I framtiden vill vi se fler ämnen på Livehjälpen, men tills vidare gör vi det vi är allra bäst på, vilket är läxhjälp i matematik", säger Malin Roos, verksamhetschef på Mattecentrum.

Livehjälpen finns till för alla som vill plugga i kapp, lära sig mer eller söker en matte-kunnig att fråga om matematik. Tjänsten finns till för alla som känner oss men även för alla som bor på platser där Mattecentrum inte har möjlighet att finnas till fysiskt.

"Digitaliseringen har sina möjligheter och utmaningar. Vi vet att tillgång till teknik inte är en självklarhet för alla, därför vill vi tipsa om de lokala bibliotek som finns där datorer finns att låna. Vi kommer aldrig ge upp våra fysiska räknestugor, men vi vill vara del av den digitala utveckling som sker för att bli dubbelt så tillgängliga och bra", säger säger Anna Haraldsson, medlems och föreningsansvarig på Mattecentrum.

Livehjälpen hittar du på Pluggakuten.se. Den är, liksom alla Mattecentrums tjänster gratis.

Mattecentrum - Mathplanet är det självklara partnerskapet inom STEM i allmänhet och matematik i synnerhet. Vi hjälper årligen +12M barn och unga globalt. Var med på vår resa mot SDG Agenda 2030 i mål 4, utbildning.

Föreningen driver öppna och gratis räknestugor över hela landet och har live hjälp digitalt. Till Mattecentrum är alla välkomna oavsett skola, ålder, kön, ursprung och kunskapsnivå.

Mattecentrums guldpartner är ABB och AWS.

Läs mer på http://www.mattecentrum.se.