Mattecentrum släpper lösningar till högskoleprovet VT 2022

Mattecentrums volontärer har nu släppt sina lösningsförslag till de kvantitativa matematikdelarna på helgens högskoleprov. Vi vill lyfta matematikens roll i samhället och uppmuntrar alla att testa sina mattekunskaper i vårt högskole-quiz.

Tusentals personer runt om i Sverige skrev i helgen högskoleprovet. Högskoleprovet består till hälften av den kvantitativa matematiska delen, och nivån på provet testar kunskaper på grundskolenivå samt gymnasiet upp till nivån Matte 1 (tidigare Matte A). Det står således för femtio procent av den allmänbildning som efterfrågas till högre utbildning. Ändå är det ytterst sällan som media presenterar den kvantitativa delen utan många väljer år efter år att lyfta ordförståelsen.

"Matematikens roll kommer inte minska i framtiden, utan tvärtom öka och behoven av att flera väljer samt klarar av matematikintensiva utbildningar är en oerhört viktig fråga för vårt samhälle, därför lyfter vi de kvantitativa delarna på högskoleprovet”, säger Ellen Eriksson tf. Generalsekreterare, Mattecentrum.

Mattecentrum vill lyfta matematikens roll i samhället till en högre nivå, och strävar efter att det inte ska spela någon roll vilken bakgrund du kommer ifrån eller vilka föräldrar du har för att klara ett godkänt betyg i matematik. Att kunna matematik är ingen ärvd egenskap, utan något som alla kan bli bättre på med övning och rätt verktyg.

"Behovet av teknisk kompetens fortsätter att öka och Mattecentrum sänker trösklarna för alla som vill och behöver utveckla sina matematikkunskaper och bidrar därigenom till en samhällsutveckling som är inkluderande och jämlik. Därför känns det extra roligt att vi är snabbt ute med detta, på två timmar hade våra engagerade volontärer färdiga lösningsförslag” säger Anna Haraldsson, projektledare Mattecentrum.

Vill du testa dina kunskaper?
Se hur många rätt du hade fått på årets matematikdel på högskoleprovet. Gör Mattecentrums quiz här.