Mattecentrum uppvisar starka siffror i sin effektrapport för 2017

I dagarna publicerades Mattecentrums effektrapport för 2017. I rapporten lyfter föreningen fram sina mål och visioner, strategier för att nå målen samt starka siffror från föregående år. Under 2017 genererade till exempel Mattecentrums digitala verktyg hela 1 296 765 läxhjälpstillfällen.

- Under 2017 började vi omarbeta effekterna av våra digitala verktyg. Istället för unika besökare mäter vi pedagogiska sessioner för att tydligare avspegla effekten av våra digitala insatser, säger Karolina Lisslö, generalsekreterare.

Effektrapporten är internt framtagen för att mäta hur föreningen utvecklas och hur man kan arbeta framåt. Mattecentrum mäter effekterna av sin verksamhet dels för elever som använder sig av verksamheten och dels på en samhällelig nivå i form av kunskap och inställning till matematik.

Rapporten belyser vilka strategier Mattecentrum har för att uppnå sina mål, vilken kapacitet och kunnande föreningen har samt hur föreningen vet att de uppnår resultat. I rapporten går det att läsa siffror från 2014 till 2017. Bland annat ökade antalet pedagogiska sessioner på arabiska matteboken från 598 (2016) till 3 527 pedagogiska sessioner (2017). Antalet pedagogiska sessioner på formelsamlingen.se ökade från 5 087 (2016) till 6 693 pedagogiska sessioner (2017). Föreningen har även utökat sin verksamhet med tre nya städer och sju nya räknestugor i veckan från föregående år.

- Vi är väldigt glada att vår satsning har nått ut och att den arabiska språkversionen av matteboken.se används så flitigt. Det visar att sajten behövs och gör nytta vilket är positivt, säger Karolina Lisslö.

Alla medlemsorganisationer i FRII redovisar sedan 2014 effekterna av sitt ändamålsarbete i en effektrapport.

Läs effektrapporten här

Kontaktperson:
Maurits Larenas, pressansvarig: 070-680 38 84 eller Maurits@mattecentrum.se

Mattecentrum är en ideell förening som sedan 2008 erbjuder gratis hjälp i matematik till elever i Sverige. Mattecentrum driver 116 räknestugor i veckan i 34 städer från Malmö i söder till Kiruna i norr samt de webbaserade studieverktygen www.matteboken.sewww.pluggakuten.se och www.formelsamlingen.se. Mattecentrums huvudsponsorer är ABB och NCC. Läs mer på www.mattecentrum.se